21 - 40 (yht. 51) | Edelliset 20 tulosta| Seuraavat 11 tulosta

HUOM! Vastaa tähän kysymykseen ensin: Onko vastaaja ammattikorkeakoulu, yliopisto vai tutkimuslaitos?
1
Ammattikorkeakoulun nimi
Savonia-ammattikorkeakoulu
Minkä yliopiston kanssa ammattikorkeakoulullanne on yhteistyötä? (voitte nimetä useamman yliopiston)
Itä-Suomen yliopisto (strateginen kumppani)
Lappeenrannana teknillinen yliopisto
Helsingin yliopisto
Aalto yliopisto
Tampereen teknillinen yliopisto
Jyväskylän yliopisto
Oulun yliopisto
Vaasan yliopisto
Turun yliopisto
Lapin yliopisto
Taideyliopisto
Onko teillä yhteisiä tiloja yliopiston/yliopistojen kanssa? Minkä yliopiston kanssa? Mitä tiloja? Miten organisoitu?
Yhteisiä tiloja:
- Itä-Suomen yliopiston kanssa yhteinen vesitutkimuslaboratorio, yhteiset projektit, laitteistohankintojen jakamista, tila kummallakin opetuskäytössä
- Itä-Suomen yliopiston kanssa yhteinen hammasklinikka, hammaslääkäreiden ja syyhygienistien yhteiskäyttötila
- Lappeenrannan teknillisen yliopiston kanssa Energiatekniikan kehitysympäristö, yhteistä koulutusta ja hankkeita.
Onko teillä yhteisiä tukipalveluja yliopiston/yliopistojen kanssa? Minkä yliopiston kanssa? Mitä tukipalveluja? Miten organisoitu?
Itä-Suomen yliopistolta yhteinen lakimiespalvelu TKI-toiminnan sopimus- ja lakiasioissa. Ostopalveluna 25% yliopiston lakimiesresurssista.
Onko teillä opetus-/koulutusyhteistyötä yliopiston/yliopistojen kanssa? Minkä yliopiston kanssa? Millaista koulutusta? Miten organisoitu? (esim. tutkintoon johtava koulutus, täydennyskoulutus)
Itä-Suomen yliopiston kanssa kieliopintojen opiskelumahdollisuus ristiin, kurssi yliopistolta tai amk:sta.

Helsingin yliopisto ja amk luonnonvara-ala: tehneet eläinlääkäreiden erikoistumiseen hyväksyttäviä suorituksia Elte-hankken aikana, tulevaisuudessa pysyvämpi erikoistumismahdollisuus Iisalmessa, hankkeiden seminaareja
Itä-Suomen yliopisto ja luonnonvara-ala: tuntiopettajina professoreja

Itä-Suomen yliopisto ja sote ala: simulaatiotilojen yhteiskäyttö, asiantuntijaluentoja erityisesti lääkäreiltä, suun terveydenhoidon koulutuspäivät 1/2015, gerontologia-alan koulutusyhteistyötä

Itä-Suomen yliopisto ja marata-ala: yamk-opiskelijoilla opintojaksojen suoritusmahdollisuus yliopistolla

Itä-Suomen yliopisto ja ympäristötekniikka: ristiinopiskelumahdollisuus ympäristötekniikan alalla
Onko teillä tutkimus-, kehitys- tai innovaatiotoimintayhteistyötä yliopiston/yliopistojen kanssa? Minkä yliopiston kanssa? Millaista (esim. ala)? Miten organisoitu?
Itä-Suomen yliopiston ja Karelia-amk:n kanssa mm. yhteiset painoalat ja erittäin monialaista tki-yhteistyötä yliopiston kanssa.
Yhteiset painoalat, joilla mm. omat neuvotteluryhmät: Energia, ympäristö ja luonnonvarat/terveys ja hyvinvointi/venäjä-osaaminen.

Lappeenrannan teknillinen yliopisto: Energiatekniikan kehitysympäristöön liittyvä hankeyhteistyö
Onko teillä yhteistä henkilökuntaa yliopiston/yliopistojen kanssa? Minkä yliopiston kanssa? Yhteisen henkilökunnan määrä? Onko kyseessä esim. hallinto- tai opetus-/tutkimushenkilöstö? Miten organisoitu?
Vuodesta 2011: ostopalveluna yhteinen lakimiesresurssi Itä-Suomen yliopistolta.
Vaihtelevasti: eri projektien tehtävissä yksittäisiä henkilöitä, joilta palkkaus osin Itä-Suomen yliopistolta ja Savonia-amk:lta
Onko teillä muuta yhteistyötä yliopistojen kanssa? Mitä?
Aluekehityksessä vahva yhteistyö Itä-Suomen yliopiston kanssa, mm. Kuopio innovationin hallitusyhteistyön osalta.
Oletteko huomanneet yhteistyön esteitä? Millaisia? (esim. lainsäädäntö, hallinto, eri alojen erityispiirteet)
Joiltakin osin tukipalveluissa olisi mahdollisuuksia enemmän, kuin nykymuodossaan on saatu vielä muodostettua. Erityisiä syitä ei kuitenkaan ole vielä tarkasti analysoitu.
Millaista tutkimuslaitosyhteistyötä ammattikorkeakoulullanne on? Minkä tutkimuslaitoksen kanssa? Miten yhteistyö mahdollisesti tulee kehittymään?
GTK: yhteinen vesitutkimukseen liittyvä tutkimuskonsortio, jonka toiminta laajenemassa uudella rakennerahastokaudella.
MTT: kotieläintuotantoon liityvää yhteistyötä kehitetään MTT:n (erit. Maaningan yksikön) kanssa
THL: vesitutkimukseen liittyvää yhteistyötä, joka kehittyy edelleen mm. hankkeiden kautta
VTT: mm. tutkimusmenetelmäkehitystä elintarvikkeisiin liittyen, jatkossa lisää yhteisiä projekteja. Yhteinen lääketeollisuuden tekniikan alan tutkimuskonsortio. Sensoritekniikassa ollut yhteinen konsortio.
Onko ammattikorkeakoulullanne sopimuspohjaista aineisto- tai laiteinfraa yhteiskäytössä yliopiston tai tutkimuslaitoksen kanssa?
Itä-Suomen yliopiston kanssa yhteinen hammasklinikan oppimisympäristö: Kustannusten jakaminen yhteisesti.

Itä-Suomen yliopiston kanssa osin jaetut kulut Ympäristötekniikan alan Vesitutkimuslaboratoriossa.
Onko ammattikorkeakoulullanne yhteisiä yrityksiä tai omistuksia tutkimuslaitosten tai yliopistojen kanssa? (minkä yliopiston/ tutkimuslaitosten kanssa ja mitä?)
-
Onko ammattikorkeakoulullanne yhdessä yliopiston tai tutkimuslaitoksen kanssa yhteistyötä jonkin kolmannen osapuolen (esim. yritys, julkisen sektorin tai kolmannen sektorin toimija) kanssa?
Keskeinen kolmannen osapuolen kattava yhteistyö on ISAT-UEF-yhteistyö (ISAT=Savonia-amk ja Karelia-amk, UEF=Itä-Suomen yliopisto). Useissa hankkeissa kolmansia osapuolia mukana yliopistokumppanin lisäksi.
Mainitkaa ammattikorkeakoulunne kannalta kolme keskeisintä alaa, joilla teette eniten korkeakoulu- ja tutkimuslaitosyhteistyötä.
Tekniikka (erityisesti ympäristö/energia/sähkö), luonnovara-ala, sosiaali- ja terveysala.
Mainitkaa kolme alaa, joilla ammattikorkeakoulunne tekee vähiten korkeakoulu- ja tutkimuslaitosyhteistyötä.
Kulttuuri (muotoilu), liiketalous, palo- ja pelastusala (sisäasiainministeriön alaista toimintaa, jonka tk-toiminta ei tämän vuoksi näy Savonia-amk:n tilastoissa).
Minkälaisia tulevaisuudensuunnitelmia teillä on korkeakoulu- ja tutkimuslaitosyhteistyön osalta?
Yhteistyö jatkuu ja kehittyy yhteisten tutkimus- ja kehittämishankkeiden välityksellä. Myös yhteisten tila- ja opetusresurssien käyttö lisääntyy. Erityisesti tukipalveluiden osalta kehitetään yhteistoimintaa.
HUOM! Vastaa tähän kysymykseen ensin: Onko vastaaja ammattikorkeakoulu, yliopisto vai tutkimuslaitos?
2
Ammattikorkeakoulun nimi
Minkä yliopiston kanssa ammattikorkeakoulullanne on yhteistyötä? (voitte nimetä useamman yliopiston)
Onko teillä yhteisiä tiloja yliopiston/yliopistojen kanssa? Minkä yliopiston kanssa? Mitä tiloja? Miten organisoitu?
Onko teillä yhteisiä tukipalveluja yliopiston/yliopistojen kanssa? Minkä yliopiston kanssa? Mitä tukipalveluja? Miten organisoitu?
Onko teillä opetus-/koulutusyhteistyötä yliopiston/yliopistojen kanssa? Minkä yliopiston kanssa? Millaista koulutusta? Miten organisoitu? (esim. tutkintoon johtava koulutus, täydennyskoulutus)
Onko teillä tutkimus-, kehitys- tai innovaatiotoimintayhteistyötä yliopiston/yliopistojen kanssa? Minkä yliopiston kanssa? Millaista (esim. ala)? Miten organisoitu?
Onko teillä yhteistä henkilökuntaa yliopiston/yliopistojen kanssa? Minkä yliopiston kanssa? Yhteisen henkilökunnan määrä? Onko kyseessä esim. hallinto- tai opetus-/tutkimushenkilöstö? Miten organisoitu?
Onko teillä muuta yhteistyötä yliopistojen kanssa? Mitä?
Oletteko huomanneet yhteistyön esteitä? Millaisia? (esim. lainsäädäntö, hallinto, eri alojen erityispiirteet)
Millaista tutkimuslaitosyhteistyötä ammattikorkeakoulullanne on? Minkä tutkimuslaitoksen kanssa? Miten yhteistyö mahdollisesti tulee kehittymään?
Onko ammattikorkeakoulullanne sopimuspohjaista aineisto- tai laiteinfraa yhteiskäytössä yliopiston tai tutkimuslaitoksen kanssa?
Onko ammattikorkeakoulullanne yhteisiä yrityksiä tai omistuksia tutkimuslaitosten tai yliopistojen kanssa? (minkä yliopiston/ tutkimuslaitosten kanssa ja mitä?)
Onko ammattikorkeakoulullanne yhdessä yliopiston tai tutkimuslaitoksen kanssa yhteistyötä jonkin kolmannen osapuolen (esim. yritys, julkisen sektorin tai kolmannen sektorin toimija) kanssa?
Mainitkaa ammattikorkeakoulunne kannalta kolme keskeisintä alaa, joilla teette eniten korkeakoulu- ja tutkimuslaitosyhteistyötä.
Mainitkaa kolme alaa, joilla ammattikorkeakoulunne tekee vähiten korkeakoulu- ja tutkimuslaitosyhteistyötä.
Minkälaisia tulevaisuudensuunnitelmia teillä on korkeakoulu- ja tutkimuslaitosyhteistyön osalta?
HUOM! Vastaa tähän kysymykseen ensin: Onko vastaaja ammattikorkeakoulu, yliopisto vai tutkimuslaitos?
3
Ammattikorkeakoulun nimi
Minkä yliopiston kanssa ammattikorkeakoulullanne on yhteistyötä? (voitte nimetä useamman yliopiston)
Onko teillä yhteisiä tiloja yliopiston/yliopistojen kanssa? Minkä yliopiston kanssa? Mitä tiloja? Miten organisoitu?
Onko teillä yhteisiä tukipalveluja yliopiston/yliopistojen kanssa? Minkä yliopiston kanssa? Mitä tukipalveluja? Miten organisoitu?
Onko teillä opetus-/koulutusyhteistyötä yliopiston/yliopistojen kanssa? Minkä yliopiston kanssa? Millaista koulutusta? Miten organisoitu? (esim. tutkintoon johtava koulutus, täydennyskoulutus)
Onko teillä tutkimus-, kehitys- tai innovaatiotoimintayhteistyötä yliopiston/yliopistojen kanssa? Minkä yliopiston kanssa? Millaista (esim. ala)? Miten organisoitu?
Onko teillä yhteistä henkilökuntaa yliopiston/yliopistojen kanssa? Minkä yliopiston kanssa? Yhteisen henkilökunnan määrä? Onko kyseessä esim. hallinto- tai opetus-/tutkimushenkilöstö? Miten organisoitu?
Onko teillä muuta yhteistyötä yliopistojen kanssa? Mitä?
Oletteko huomanneet yhteistyön esteitä? Millaisia? (esim. lainsäädäntö, hallinto, eri alojen erityispiirteet)
Millaista tutkimuslaitosyhteistyötä ammattikorkeakoulullanne on? Minkä tutkimuslaitoksen kanssa? Miten yhteistyö mahdollisesti tulee kehittymään?
Onko ammattikorkeakoulullanne sopimuspohjaista aineisto- tai laiteinfraa yhteiskäytössä yliopiston tai tutkimuslaitoksen kanssa?
Onko ammattikorkeakoulullanne yhteisiä yrityksiä tai omistuksia tutkimuslaitosten tai yliopistojen kanssa? (minkä yliopiston/ tutkimuslaitosten kanssa ja mitä?)
Onko ammattikorkeakoulullanne yhdessä yliopiston tai tutkimuslaitoksen kanssa yhteistyötä jonkin kolmannen osapuolen (esim. yritys, julkisen sektorin tai kolmannen sektorin toimija) kanssa?
Mainitkaa ammattikorkeakoulunne kannalta kolme keskeisintä alaa, joilla teette eniten korkeakoulu- ja tutkimuslaitosyhteistyötä.
Mainitkaa kolme alaa, joilla ammattikorkeakoulunne tekee vähiten korkeakoulu- ja tutkimuslaitosyhteistyötä.
Minkälaisia tulevaisuudensuunnitelmia teillä on korkeakoulu- ja tutkimuslaitosyhteistyön osalta?
HUOM! Vastaa tähän kysymykseen ensin: Onko vastaaja ammattikorkeakoulu, yliopisto vai tutkimuslaitos?
3
Ammattikorkeakoulun nimi
Minkä yliopiston kanssa ammattikorkeakoulullanne on yhteistyötä? (voitte nimetä useamman yliopiston)
Onko teillä yhteisiä tiloja yliopiston/yliopistojen kanssa? Minkä yliopiston kanssa? Mitä tiloja? Miten organisoitu?
Onko teillä yhteisiä tukipalveluja yliopiston/yliopistojen kanssa? Minkä yliopiston kanssa? Mitä tukipalveluja? Miten organisoitu?
Onko teillä opetus-/koulutusyhteistyötä yliopiston/yliopistojen kanssa? Minkä yliopiston kanssa? Millaista koulutusta? Miten organisoitu? (esim. tutkintoon johtava koulutus, täydennyskoulutus)
Onko teillä tutkimus-, kehitys- tai innovaatiotoimintayhteistyötä yliopiston/yliopistojen kanssa? Minkä yliopiston kanssa? Millaista (esim. ala)? Miten organisoitu?
Onko teillä yhteistä henkilökuntaa yliopiston/yliopistojen kanssa? Minkä yliopiston kanssa? Yhteisen henkilökunnan määrä? Onko kyseessä esim. hallinto- tai opetus-/tutkimushenkilöstö? Miten organisoitu?
Onko teillä muuta yhteistyötä yliopistojen kanssa? Mitä?
Oletteko huomanneet yhteistyön esteitä? Millaisia? (esim. lainsäädäntö, hallinto, eri alojen erityispiirteet)
Millaista tutkimuslaitosyhteistyötä ammattikorkeakoulullanne on? Minkä tutkimuslaitoksen kanssa? Miten yhteistyö mahdollisesti tulee kehittymään?
Onko ammattikorkeakoulullanne sopimuspohjaista aineisto- tai laiteinfraa yhteiskäytössä yliopiston tai tutkimuslaitoksen kanssa?
Onko ammattikorkeakoulullanne yhteisiä yrityksiä tai omistuksia tutkimuslaitosten tai yliopistojen kanssa? (minkä yliopiston/ tutkimuslaitosten kanssa ja mitä?)
Onko ammattikorkeakoulullanne yhdessä yliopiston tai tutkimuslaitoksen kanssa yhteistyötä jonkin kolmannen osapuolen (esim. yritys, julkisen sektorin tai kolmannen sektorin toimija) kanssa?
Mainitkaa ammattikorkeakoulunne kannalta kolme keskeisintä alaa, joilla teette eniten korkeakoulu- ja tutkimuslaitosyhteistyötä.
Mainitkaa kolme alaa, joilla ammattikorkeakoulunne tekee vähiten korkeakoulu- ja tutkimuslaitosyhteistyötä.
Minkälaisia tulevaisuudensuunnitelmia teillä on korkeakoulu- ja tutkimuslaitosyhteistyön osalta?
Hankitaan/omistetaan/käytetään yhdessä enemmän infraa ja tiloja.

Syvennetään tutkimusyhteistyötä tutkimuksessa ja opetuksessa.
HUOM! Vastaa tähän kysymykseen ensin: Onko vastaaja ammattikorkeakoulu, yliopisto vai tutkimuslaitos?
1
Ammattikorkeakoulun nimi
Mikkelin ammattikorkeakoulu
Minkä yliopiston kanssa ammattikorkeakoulullanne on yhteistyötä? (voitte nimetä useamman yliopiston)
UEF, LUT, HY/MUC, AALTO/MUC
Onko teillä yhteisiä tiloja yliopiston/yliopistojen kanssa? Minkä yliopiston kanssa? Mitä tiloja? Miten organisoitu?
Ei tällä hetkellä, aikaisemmin on ollut yhteisiä laboratoriotiloja.
Onko teillä yhteisiä tukipalveluja yliopiston/yliopistojen kanssa? Minkä yliopiston kanssa? Mitä tukipalveluja? Miten organisoitu?
Ei yhteisiä tukipalveluita.
Onko teillä opetus-/koulutusyhteistyötä yliopiston/yliopistojen kanssa? Minkä yliopiston kanssa? Millaista koulutusta? Miten organisoitu? (esim. tutkintoon johtava koulutus, täydennyskoulutus)
Ei tutkintoon johtavassa koulutuksessa, mutta yhteisten hankkeitten kautta on tarjottu yhteistoteutuksena sekä henkilöstölle että suurelle yleisölle tarkoitettua täydennyskoulutusta.
Onko teillä tutkimus-, kehitys- tai innovaatiotoimintayhteistyötä yliopiston/yliopistojen kanssa? Minkä yliopiston kanssa? Millaista (esim. ala)? Miten organisoitu?
TKI-yhteistyötä on kaikilla ammattikorkeakoulun kolmella painoalalla (hyvinvointi, materiaalit ja ympäristö, digipalvelut ja sähköinen arkistointi). Yhteistyön pohjana on yhteinen toimintasuunnitelma MUC:n kanssa.
Onko teillä yhteistä henkilökuntaa yliopiston/yliopistojen kanssa? Minkä yliopiston kanssa? Yhteisen henkilökunnan määrä? Onko kyseessä esim. hallinto- tai opetus-/tutkimushenkilöstö? Miten organisoitu?
Ei yhteistä henkilökuntaa.
Onko teillä muuta yhteistyötä yliopistojen kanssa? Mitä?
Opiskelijaliikunta, yhteinen tiedepäivä, yhteinen kirjastopalvelu.
Oletteko huomanneet yhteistyön esteitä? Millaisia? (esim. lainsäädäntö, hallinto, eri alojen erityispiirteet)
Esteet ovat enemmän kulttuurisia ja reviireihin liittyviä, minkä lisäksi pidetään hajurakoa puolin ja toisin. Kilpailu samoista rakennerahoista tki-kentällä.
Millaista tutkimuslaitosyhteistyötä ammattikorkeakoulullanne on? Minkä tutkimuslaitoksen kanssa? Miten yhteistyö mahdollisesti tulee kehittymään?
VTT, THL, METLA, MTT. Yhteistyö jatkuu ja syvenee.
Onko ammattikorkeakoulullanne sopimuspohjaista aineisto- tai laiteinfraa yhteiskäytössä yliopiston tai tutkimuslaitoksen kanssa?
Kuitulaboratoriossa on sopimuspohjaista yhteistä tutkimusinfraa LUTin kanssa, mutta yliopiston uusien linjausten vuoksi tutkimusyhteistyö on vähäistä.
Onko ammattikorkeakoulullanne yhteisiä yrityksiä tai omistuksia tutkimuslaitosten tai yliopistojen kanssa? (minkä yliopiston/ tutkimuslaitosten kanssa ja mitä?)
Ei.
Onko ammattikorkeakoulullanne yhdessä yliopiston tai tutkimuslaitoksen kanssa yhteistyötä jonkin kolmannen osapuolen (esim. yritys, julkisen sektorin tai kolmannen sektorin toimija) kanssa?
Kuitulaboratoriossa tehdään yhteistyötä yliopiston (Lut, Aalto)ja metsäteollisuuden yritysten kanssa.
Mainitkaa ammattikorkeakoulunne kannalta kolme keskeisintä alaa, joilla teette eniten korkeakoulu- ja tutkimuslaitosyhteistyötä.
- kuituteknologia, metsä- ja ympäristöala
- sähköinen arkistointi
- nuorisotutkimus ja kasvatusala
Mainitkaa kolme alaa, joilla ammattikorkeakoulunne tekee vähiten korkeakoulu- ja tutkimuslaitosyhteistyötä.
Vaikea luetella, koska esim. tki-toiminnassa yhteistyön laajuuteen vaikuttaa hankkeille saadun ulkoisen rahoituksen määrä, mikä vaihtelee eri vuosina.
Minkälaisia tulevaisuudensuunnitelmia teillä on korkeakoulu- ja tutkimuslaitosyhteistyön osalta?
Yhteistyötä jatketaan valituilla painoalueilla.
HUOM! Vastaa tähän kysymykseen ensin: Onko vastaaja ammattikorkeakoulu, yliopisto vai tutkimuslaitos?
3
Ammattikorkeakoulun nimi
Minkä yliopiston kanssa ammattikorkeakoulullanne on yhteistyötä? (voitte nimetä useamman yliopiston)
Onko teillä yhteisiä tiloja yliopiston/yliopistojen kanssa? Minkä yliopiston kanssa? Mitä tiloja? Miten organisoitu?
Onko teillä yhteisiä tukipalveluja yliopiston/yliopistojen kanssa? Minkä yliopiston kanssa? Mitä tukipalveluja? Miten organisoitu?
Onko teillä opetus-/koulutusyhteistyötä yliopiston/yliopistojen kanssa? Minkä yliopiston kanssa? Millaista koulutusta? Miten organisoitu? (esim. tutkintoon johtava koulutus, täydennyskoulutus)
Onko teillä tutkimus-, kehitys- tai innovaatiotoimintayhteistyötä yliopiston/yliopistojen kanssa? Minkä yliopiston kanssa? Millaista (esim. ala)? Miten organisoitu?
Onko teillä yhteistä henkilökuntaa yliopiston/yliopistojen kanssa? Minkä yliopiston kanssa? Yhteisen henkilökunnan määrä? Onko kyseessä esim. hallinto- tai opetus-/tutkimushenkilöstö? Miten organisoitu?
Onko teillä muuta yhteistyötä yliopistojen kanssa? Mitä?
Oletteko huomanneet yhteistyön esteitä? Millaisia? (esim. lainsäädäntö, hallinto, eri alojen erityispiirteet)
Millaista tutkimuslaitosyhteistyötä ammattikorkeakoulullanne on? Minkä tutkimuslaitoksen kanssa? Miten yhteistyö mahdollisesti tulee kehittymään?
Onko ammattikorkeakoulullanne sopimuspohjaista aineisto- tai laiteinfraa yhteiskäytössä yliopiston tai tutkimuslaitoksen kanssa?
Onko ammattikorkeakoulullanne yhteisiä yrityksiä tai omistuksia tutkimuslaitosten tai yliopistojen kanssa? (minkä yliopiston/ tutkimuslaitosten kanssa ja mitä?)
Onko ammattikorkeakoulullanne yhdessä yliopiston tai tutkimuslaitoksen kanssa yhteistyötä jonkin kolmannen osapuolen (esim. yritys, julkisen sektorin tai kolmannen sektorin toimija) kanssa?
Mainitkaa ammattikorkeakoulunne kannalta kolme keskeisintä alaa, joilla teette eniten korkeakoulu- ja tutkimuslaitosyhteistyötä.
Mainitkaa kolme alaa, joilla ammattikorkeakoulunne tekee vähiten korkeakoulu- ja tutkimuslaitosyhteistyötä.
Minkälaisia tulevaisuudensuunnitelmia teillä on korkeakoulu- ja tutkimuslaitosyhteistyön osalta?
Työterveyslaitos jatkaa ja syventää kumppanuuteen perustuvaa yhteistyötä yliopistojen kanssa. Kehittämiskohteita ovat verkostoyhteistyö ja kansainvälinen toiminta.

Työterveyslaitos voi tiivistää yhteistyötään ammattikorkeakoulujen kanssa erityisesti kehittämistoiminnassa.
HUOM! Vastaa tähän kysymykseen ensin: Onko vastaaja ammattikorkeakoulu, yliopisto vai tutkimuslaitos?
1
Ammattikorkeakoulun nimi
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
Minkä yliopiston kanssa ammattikorkeakoulullanne on yhteistyötä? (voitte nimetä useamman yliopiston)
SeAMK on mukana Etelä-Pohjanmaan korkeakoulukonsortiossa, jossa tavoitteena on vahvistaa alueellista erityisosaamista ja yhteistyötä. Konsortioon jäsenet ovat SeAMK, Seinäjoen yliopistokeskus, HY, TY, Siba, TTY sekä TYja VY. SeAMK on yksi sopijaosapuoli Epanet-verkostossa (EP:llä toimivien kork.koul. yht.työverk.). SeAMK rahoittaa verkoston toimintaa ja erityisesti tutkimusprofessuureja.Tärkeä yht.työrakenne on Seinäjoen
yliopistokesk. ja SeAMKin yhteinen, säännöll.
kokoontuva johdon foorumi
Onko teillä yhteisiä tiloja yliopiston/yliopistojen kanssa? Minkä yliopiston kanssa? Mitä tiloja? Miten organisoitu?
Muutamia SeAMKin hankehenkilökuntaan kuuluvia
suunnittelijoita on sijoittunut määräaikaisesti Vaasan
yliopiston tiloihin. Vastaavasti SeAMKin tiloihin on sijoittunut
Turun ylipiston tutkijoita. Aiemmin SeAMKin tiloissa myös TTY:n tutkijoita. Tilayhteistyö ei ole sopimuspohjaista vaan perustuu yhteisten hankkeiden toteutukseen.
Onko teillä yhteisiä tukipalveluja yliopiston/yliopistojen kanssa? Minkä yliopiston kanssa? Mitä tukipalveluja? Miten organisoitu?
SeAMKilla ja Seinäjoen yliopistokeskuksella on ollut neljä
yhteistä erikoissuunnittelija, jotka ovat olleet mukana
vaativien hankkeiden valmistelussa. Erikoissuunnittelijoiden
palkka on rahoitettu yhteisellä EAKR-hankkeella, jossa
päätoteuttajana on ollut SeAMK ja osatoteuttajana
Seinäjoen yliopistokeskus.
SeAMKin korkeakoulukirjastolla on sopimus kirjastopalvelujen
tuottamisesta yliopistokeskuksselle (sopimuspohjainen).
Helsingin yliopiston eläinlääketieteen opiskelijoille on tarjottu
sikatalouden erikoistumisjakson harjoittelua SeAMK:in
sopimusharjoittelutiloilla.
Onko teillä opetus-/koulutusyhteistyötä yliopiston/yliopistojen kanssa? Minkä yliopiston kanssa? Millaista koulutusta? Miten organisoitu? (esim. tutkintoon johtava koulutus, täydennyskoulutus)
SeAMKilla on yhteiset siltaopinnot agrologista agronomiksi
Helsingin yliopiston maa- ja metsätieteellisen tiedekunnan
(Viikki) kanssa. Helsingin yliopiston eläinlääketieteellisen
tiedekunnan kanssa on kehitetty agrologiopintoihin
"tuotantoeläinten terveydenhuollon" opintomoduuli. Opintopolkumallien suunnittelusta ja
toteutusmallien kehittämisestä vastaa Helsingin yliopiston
Ruralia-instituutin Seinäjoen yksikkö. Työ tehdään tiiviissä
yhteistyössä Helsingin yliopiston maa-talous-
metsätieteellisen tiedekunnan, eläinlääketieteellisen
tiedekunnan, ainelaitosten ja Seinäjoen ammattikorkeakoulun
kanssa.
Di-muuntokoulutus (tuotantotekniikka) yhdessä Tampereen
teknillisen yliopiston kanssa. Koulutuksen järjestäjä on
Tampereen teknillinen yliopisto.
Seinäjoen ammattikorkeakoulu tarjoaa tilat ja vastaa
paikallisesta koordinoinnista.
Onko teillä tutkimus-, kehitys- tai innovaatiotoimintayhteistyötä yliopiston/yliopistojen kanssa? Minkä yliopiston kanssa? Millaista (esim. ala)? Miten organisoitu?
VY kanssa yhteinen kasvuyrittäjyyden tutkimusohjelma, Ohjelmaa toteutetaan yhteistyössä
SeAMKin ja VY:n kanssa.
Lisäkäksi SeAMKIlla on useita yksittäisiä hankkeita alueella
toimivien yliopistojen kanssa. Esimerkkeinä voidaan mainita:
Dialogisen johtamisen tutkimusohjelma, Tutkimusohjelmaa
koordinoi Tampereen yliopisto, mukana TTY,
Työterveyslaitos ja SeAMK.
Uudet elintarvikeprosessit, yhteistyössä HY ja TY
SeAMK Tekniikan ja TTY:n yhteisprojektit:
Koneteollisuuden kilpailukyvyn kehittäminen, Puu-Hubi ja
MARK Living Lab.
Lappeennan teknillisen yliopiston kanssa on
yrittäjyyskasvatukseen liittyvä mittariston kehittämis- ja
tutkimushanke. LUT hallinnoi, SeAMK Liiketoiminta kumppani
ja osatoteuttaja.
Yhteistyötä HY/Viikki sekä HY/Ruralia ruoka- ja energiahankkeissa.
SeAMKin tutkimushankkeista n. 10 % on yhteistyöhankkeita
eri yliopistojen kanssa.
Onko teillä yhteistä henkilökuntaa yliopiston/yliopistojen kanssa? Minkä yliopiston kanssa? Yhteisen henkilökunnan määrä? Onko kyseessä esim. hallinto- tai opetus-/tutkimushenkilöstö? Miten organisoitu?
Sellaista yhteistä henkilökuntaa, jonka palkan maksaa sekä
SeAMK että jokin yliopisto, ei ole (katso edellinen kohta).
Yhteistyötä tehdään kuitenkin
hankkeiden avulla ja yhteishankkeiden volyymi henkilötyövuosina on 7-8.
SeAMKin yliopettajissa on yhteensä seitsemän dosenttia (vuonna 2013).
Onko teillä muuta yhteistyötä yliopistojen kanssa? Mitä?
TKI-hankkeidessa on ohjausryhmien jäseninä usein
yliopistojen edustajia.
EPANET-professuurien rahoitukseen osallistuminen.
SeAMKin ja Seinäjoen yliopistokeskuksen yhteinen
säännöllisesti kokoontuva johdonfoorumi.
SeAMKin dosentit ohjaavat yliopiston väitöskirjoja,
väitöskirjan tekijät
saattavat toimia samalla SeAMKissa projektitutkijoina.
Di-muuntokoulutus (tuotantotekniikka) yhdessä Tampereen
teknillisen yliopiston kanssa. Koulutuksen järjestäjä on
Tampereen teknillinen yliopisto.
Seinäjoen ammattikorkeakoulu tarjoaa tilat ja vastaa
paikallisesta koordinoinnista.
Oletteko huomanneet yhteistyön esteitä? Millaisia? (esim. lainsäädäntö, hallinto, eri alojen erityispiirteet)
Hanketasolla yhteistyö on toiminut hyvin. Ongelmia on
havaittu esim. BA-tason tutkintojen eripituisuudessa sekä
alv-käytänteiden erilaisuudessa (toistaiseksi).
Yliopiston ja amkin rahoitusmallit eivät kannusta yhteistyöhön.
Millaista tutkimuslaitosyhteistyötä ammattikorkeakoulullanne on? Minkä tutkimuslaitoksen kanssa? Miten yhteistyö mahdollisesti tulee kehittymään?
SeAMK tekee yhteistyötä :
MTT: yhteishankkeita
Työterveyslaitos: yhteishankkeet, pitkäkestoinen
täydennyskoulutus
Mela: yhteishankkeet
Onko ammattikorkeakoulullanne sopimuspohjaista aineisto- tai laiteinfraa yhteiskäytössä yliopiston tai tutkimuslaitoksen kanssa?
Korkeakoulukirjasto toimii sopimuspohjaisesti
mm. Seinäjoen yliopistokeskuksen ja Etelä-Pohjanmaan
sairaanhoitopiirin kirjastona.
Tekniikan yksikössä on TTY:n kanssa yhdessä hankittu
yhteiskäytössä oleva kartiokalorimetri.
Onko ammattikorkeakoulullanne yhteisiä yrityksiä tai omistuksia tutkimuslaitosten tai yliopistojen kanssa? (minkä yliopiston/ tutkimuslaitosten kanssa ja mitä?)
Seinäjoen kaupungin kehitysyhtiö Frami Oy (omistus Seinäjoen kaupunki, Seinäjoen
ammattikorkeakoulu ja Tampereen teknillisen
yliopiston tukisäätiö).
Onko ammattikorkeakoulullanne yhdessä yliopiston tai tutkimuslaitoksen kanssa yhteistyötä jonkin kolmannen osapuolen (esim. yritys, julkisen sektorin tai kolmannen sektorin toimija) kanssa?
Yritysyhteistyötä on useissa hankkeissa.
INKA-yhteistyö (Seinäjoen kaupunki, Seinäjoen yliopistokeskus, SeAMK, Frami Oy, Foodwest Oy muodostavat yhteisen alustan.
Pohjanmaan alueen sosiaalialan osaamiskeskus, SonetBotnia. SeAMK hallinnoi ja muut osapuolet ovat Seinäjoen, Vaasan ja Kokkolan kaupungit, VY ja Kokkolan yliopistokeskus
Mainitkaa ammattikorkeakoulunne kannalta kolme keskeisintä alaa, joilla teette eniten korkeakoulu- ja tutkimuslaitosyhteistyötä.
Eniten yhteistyötä teemme SeAMKin strategisilla painoaloilla,
joita ovat:
1.Kestävät ruokaratkaisut
2. Älykkäät ja energiatehokkaat järjestelmät
3. Hyvinvointipalvelut ja elämystuotanto
4. Yrittäjyys, liiketoimintaosaaminen ja palveluinnovaatiot
Mainitkaa kolme alaa, joilla ammattikorkeakoulunne tekee vähiten korkeakoulu- ja tutkimuslaitosyhteistyötä.
Vähiten yhteistyötä tehdään yliopistojen niiden
tutkimusalojen kanssa, jotka eivät ole edustettuna
Seinäjoen toiminnoissa.
Minkälaisia tulevaisuudensuunnitelmia teillä on korkeakoulu- ja tutkimuslaitosyhteistyön osalta?
Tarkoitus on edelleen vahvistaa tekemäämme yhteistyötä etenkin valitsemillamme painoaloilla ja laajentaa sitä mahdollisesti myös uusiin toimenpiteisiin.
HUOM! Vastaa tähän kysymykseen ensin: Onko vastaaja ammattikorkeakoulu, yliopisto vai tutkimuslaitos?
1
Ammattikorkeakoulun nimi
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
Minkä yliopiston kanssa ammattikorkeakoulullanne on yhteistyötä? (voitte nimetä useamman yliopiston)
Jyväskylän yliopisto, Aalto-yliopisto, Oulun, Lappeenrannan teknillinen yliopisto, Turun yliopisto, Åbo Akademi, Helsingin yliopisto. Yhteistyö perustuu pääosin projektikohtaisiin sopimuksiin.
Onko teillä yhteisiä tiloja yliopiston/yliopistojen kanssa? Minkä yliopiston kanssa? Mitä tiloja? Miten organisoitu?
Kyllä. Jyväskylän yliopisto. Suomalainen musiikkikampus. Yhteisiä henkilöstön toimitiloja, yhteinen kirjasto ja opetustiloja.
Onko teillä yhteisiä tukipalveluja yliopiston/yliopistojen kanssa? Minkä yliopiston kanssa? Mitä tukipalveluja? Miten organisoitu?
Ei ole.
Onko teillä opetus-/koulutusyhteistyötä yliopiston/yliopistojen kanssa? Minkä yliopiston kanssa? Millaista koulutusta? Miten organisoitu? (esim. tutkintoon johtava koulutus, täydennyskoulutus)
Jyväskylän yliopisto. Musiikin instrumenttiopetusta yhteistyössä osana tutkintokoulutusta.
Onko teillä tutkimus-, kehitys- tai innovaatiotoimintayhteistyötä yliopiston/yliopistojen kanssa? Minkä yliopiston kanssa? Millaista (esim. ala)? Miten organisoitu?
JAMK tekee TKI-toiminnassa hankemuotoista yhteistyötä usean yliopiston kanssa mm. Jyväskylän yliopiston, Aalto-yliopiston, Oulun, Lappeenrannan teknillisen yliopiston, Turun yliopiston, Åbo Akademin ja Helsingin yliopiston kanssa. Toiminta on organisoitu projektikohtaisesti. Yhteistyö em. tahojen kanssa on monialaista.
Onko teillä yhteistä henkilökuntaa yliopiston/yliopistojen kanssa? Minkä yliopiston kanssa? Yhteisen henkilökunnan määrä? Onko kyseessä esim. hallinto- tai opetus-/tutkimushenkilöstö? Miten organisoitu?
Ei ole.
Onko teillä muuta yhteistyötä yliopistojen kanssa? Mitä?
Teemme Jyväskylän yliopiston kanssa tiivistä yhteistyötä mm. Perhetutkimuskeskuksen kehittämisessä sekä Jyväskylän kaupunkiseudun kasvusopimuksen ja Innovatiiviset kaupungit 2014-2020 -ohjelmaan toteutuksiin liittyen.
Oletteko huomanneet yhteistyön esteitä? Millaisia? (esim. lainsäädäntö, hallinto, eri alojen erityispiirteet)
Yhteistyön haasteina ovat lähinnä erilaiset toimintakulttuurit sekä henkilöstön erilaiset työehtosopimukset. Joissain tapauksissa haasteita aiheuttavat ulkopuoliseen rahoitukseen liittyvät ehdot. Myös vanhat asenteet ja ennakkoluulot vaikuttavat.
Millaista tutkimuslaitosyhteistyötä ammattikorkeakoulullanne on? Minkä tutkimuslaitoksen kanssa? Miten yhteistyö mahdollisesti tulee kehittymään?
JAMK tekee yhteistyötä tapauskohtaisesti Teknologian tutkimuskeskus VTT:n, Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen, Metsäntutkimuslaitoksen,Kansaneläkelaitoksen kanssa. JAMK hyödyntää ja soveltaa em. tutkimuslaitoksen tutkimuksia työelämän kehittämisessä. Yhteistyö tullee kasvamaan tulevaisuudessa.
Onko ammattikorkeakoulullanne sopimuspohjaista aineisto- tai laiteinfraa yhteiskäytössä yliopiston tai tutkimuslaitoksen kanssa?
EU:n tasolla akkreditoitu kattilantestauslaboratio on yhteiskäytössä Teknologian tutkimuskeskus VTT:n kanssa.
Onko ammattikorkeakoulullanne yhteisiä yrityksiä tai omistuksia tutkimuslaitosten tai yliopistojen kanssa? (minkä yliopiston/ tutkimuslaitosten kanssa ja mitä?)
JAMK on osakkaana koulutusvientiyhtiö EduCluster Finland Oy:ssä yhdessä Jyväskylän yliopiston kanssa.
Onko ammattikorkeakoulullanne yhdessä yliopiston tai tutkimuslaitoksen kanssa yhteistyötä jonkin kolmannen osapuolen (esim. yritys, julkisen sektorin tai kolmannen sektorin toimija) kanssa?
Jyväskylän koulutuskuntayhtymän kanssa. Tapauskohtaista sopimuksiin perustuvaa yhteistyötä tehdään alueen yritysten, julkisten ja kolmannen sektorin toimijoiden kanssa. Yhteistyö Suomalaisessa Musiikkikampuksessa sekä osakkuusyhtiö EduCluster Finland Oy:ssä.
Mainitkaa ammattikorkeakoulunne kannalta kolme keskeisintä alaa, joilla teette eniten korkeakoulu- ja tutkimuslaitosyhteistyötä.
Sosiaali- ja terveysala, tekniikan ja liikenteen ala (ICT, kulttuuriala ja luonnonvara-ala.
Mainitkaa kolme alaa, joilla ammattikorkeakoulunne tekee vähiten korkeakoulu- ja tutkimuslaitosyhteistyötä.
Yhteiskuntatieteet ja liiketalous, kasvatustieteet/opettajankoulutus
Minkälaisia tulevaisuudensuunnitelmia teillä on korkeakoulu- ja tutkimuslaitosyhteistyön osalta?
Tavoitteenamme on tiivistää ja lisätä yhteistyö muiden korkeakoulujen ja tutkimuslaitosten kanssa.
HUOM! Vastaa tähän kysymykseen ensin: Onko vastaaja ammattikorkeakoulu, yliopisto vai tutkimuslaitos?
1
Ammattikorkeakoulun nimi
Arcada
Minkä yliopiston kanssa ammattikorkeakoulullanne on yhteistyötä? (voitte nimetä useamman yliopiston)
Svenska Handelshögskolan (Hanken), Åbo Akademi, Helsingfors Universitet, Svenska Social- och kommunalhögskolan vid Helsingfors Universitet (SSKH) Aalto Universitetet, Konstuniversitetet, Östra Finlands Universitet. Jyväskylä Universitet, Villmanstrands Tekniska Universitet, och Vasa Universitet
Onko teillä yhteisiä tiloja yliopiston/yliopistojen kanssa? Minkä yliopiston kanssa? Mitä tiloja? Miten organisoitu?
-
Onko teillä yhteisiä tukipalveluja yliopiston/yliopistojen kanssa? Minkä yliopiston kanssa? Mitä tukipalveluja? Miten organisoitu?
Ja, tillsammans med Helsingfors Universitet och Hanken har vi anställt en heltids studiepsykolog som fördelar sin arbetsinsats över högskolorna.
Onko teillä opetus-/koulutusyhteistyötä yliopiston/yliopistojen kanssa? Minkä yliopiston kanssa? Millaista koulutusta? Miten organisoitu? (esim. tutkintoon johtava koulutus, täydennyskoulutus)
Institutionen för Kultur och Kommunikation: BA kurshelheter med Helsingfors universitet (SSKH) (5-60 sp) inom Tv-produktion, genom ett bilateralt avtal undertecknat av rektorer. Även flera andra samarbeten med SSKH, som t.ex. ett NSS-projekt med finansiering från CIMO, praktiksamarbete, utbildning för praktiklärare och –handledare inom det sociala området, och inom fortbildningskurser. Med Aalto Universitetet gemensamma BA/MA kurser, i form av överenskommelser mellan examensansvarig och professor. Vi har även samarbete med konstuniversitetet, per en muntlig överenskommelse på lärarnivå.

Institutionen för ekonomi och affärsanalys: Samarbete med Svenska Handelshögskolan – strategisk koordinering av utbildningarna inom området logistik.

Vi har även ett samarbetsavtal med HU, SSKH, Aalto, Konstuniversitetet, och Hanken i form av ett lektor i karriären program, där vi genom skräddarsydda (på personnivå) upplägg stöder lektorn att doktorera, vilket främjar forskningen och undervisningen.
Onko teillä tutkimus-, kehitys- tai innovaatiotoimintayhteistyötä yliopiston/yliopistojen kanssa? Minkä yliopiston kanssa? Millaista (esim. ala)? Miten organisoitu?
Utvecklingssamarbete med HU, kombinerat innovationssamarbete och undervisning. Forskningssamarbete inom media i form av forskningsprojekt med professorer och forskare vid Helsingfors Universitet. Övrigt samarbete inom kultur och media tillsammans med Aalto, ÅA, HU, både projektbundet (inkluderar avtal) och personbundet.

Tillsammans med SSKH planeras ett TEKES-projekt gällande medieutveckling (robotjournalistik). På personnivå finns en mängd olika typer av samarbete.

Institutionen för hälsa- och välfärd har forskningssamarbete med Östra Finlands Universitet, Vasa Universitet, samt Villmanstrands Tekniska Universitet.
Onko teillä yhteistä henkilökuntaa yliopiston/yliopistojen kanssa? Minkä yliopiston kanssa? Yhteisen henkilökunnan määrä? Onko kyseessä esim. hallinto- tai opetus-/tutkimushenkilöstö? Miten organisoitu?
Ja, en person, inom ett forskningsprojekt, i samarbete med HU (Gumtäkt).
Onko teillä muuta yhteistyötä yliopistojen kanssa? Mitä?
Avtalssamarbete inom Helsingfors Högskoleallians (”Helsingforsalliansen”).
Oletteko huomanneet yhteistyön esteitä? Millaisia? (esim. lainsäädäntö, hallinto, eri alojen erityispiirteet)
Följande kommentarer gavs av kolleger: ”Få universitetsanställda verkar förstå vilken rigorös forskning sker på yrkeshögskolor.” ”Attitydmässiga utmaningar med vissa aktörer, t.ex. vissa universitet visar ett motstånd till samarbete med yrkeshögskolor, särskilt i samband med gemensamma finansieringsansökningar eller resursallokering.”

Det handlar oftast om en tydlig förtroendebrist, även till internationellt meriterade (givetvis disputerade) forskare. Även i SHOKerna har det varit svårare att komma med pga. principerna som fastställdes då SHOKerna skapades. Att det inte är möjligt för oss att ordna egen forskarutbildning är ett även det ett hinder.

Inom hälsovårdssektorn kan det kvalitativa greppet uppfattas som främmande och delvis ovetenskapligt gentemot universitetens oftast mera kvantitativt betonade dito.
Yrkeshögskolorna forskningsinfrastruktur behöver även utvecklas.
Millaista tutkimuslaitosyhteistyötä ammattikorkeakoulullanne on? Minkä tutkimuslaitoksen kanssa? Miten yhteistyö mahdollisesti tulee kehittymään?
THL, TTL, FSKC (Det finlandssvenska kompetenscentret inom det sociala området Ab) och FPA:s forskningsavdelning. Förhoppningsvis utvecklas samarbetet med CSC och VTT. Förutom detta samarbetar vi inom Mathilda Wrede Institutet med Helsingfors Universitet och SSKH; med såväl utbildning, utveckling, som forskning.
Onko ammattikorkeakoulullanne sopimuspohjaista aineisto- tai laiteinfraa yhteiskäytössä yliopiston tai tutkimuslaitoksen kanssa?
Vi använder oss av Aaltos (LUME) TV-studio i vår undervisning, och via forskningsprojekt kommer vi eventuellt att ha gemensam infrastruktur genom serverutrustning.
Onko ammattikorkeakoulullanne yhteisiä yrityksiä tai omistuksia tutkimuslaitosten tai yliopistojen kanssa? (minkä yliopiston/ tutkimuslaitosten kanssa ja mitä?)
Delägare i DIGILE (SHOKen), , Culminatum, Art Desgin City ADC, KaTuMetro, OtaVerkko. ArtDesignCity (ADC), Det Svenska Kompetenscentret i det Sociala området (FSKC) Ab, och Urhea Stiftelsen.
Onko ammattikorkeakoulullanne yhdessä yliopiston tai tutkimuslaitoksen kanssa yhteistyötä jonkin kolmannen osapuolen (esim. yritys, julkisen sektorin tai kolmannen sektorin toimija) kanssa?
Helsingfors Universitet och Rundradion. F-Secure. Det Svenska Kompetenscentret i det Sociala området (FSKC) Ab.
Mainitkaa ammattikorkeakoulunne kannalta kolme keskeisintä alaa, joilla teette eniten korkeakoulu- ja tutkimuslaitosyhteistyötä.
Analytik (Big Data), Hållbar utveckling inom material och energiteknik (antimikrobiska ytor och vattenrening), samt Hälsa och välfärd.
Mainitkaa kolme alaa, joilla ammattikorkeakoulunne tekee vähiten korkeakoulu- ja tutkimuslaitosyhteistyötä.
Minkälaisia tulevaisuudensuunnitelmia teillä on korkeakoulu- ja tutkimuslaitosyhteistyön osalta?
Vi kommer i framtiden att ha ett gemensamt kampusområde med DIAK. Fortsätter att utveckla samarbetet inom Helsingforsalliansen. Som liten organisation kan vi vara pragmatiska på kort varsel – om vi hittar en bra samarbetspartner med liknande intressen så kan vi snabbt skapa ett samarbete. Samarbetet med universitet och forskningsinstitutioner bör dock ökas, och speciellt bör associationshinder och fördomar bekämpas.

Andelen doktorer av personalen skall öka, delvis genom att beakta behovet av disputerade vid rekrytering av personal och delvis genom att nuvarande personal disputerar.

Vi kommer även att intensifiera samarbetet med högskolorna i metropolområdet.
HUOM! Vastaa tähän kysymykseen ensin: Onko vastaaja ammattikorkeakoulu, yliopisto vai tutkimuslaitos?
1
Ammattikorkeakoulun nimi
Lapin amk
Minkä yliopiston kanssa ammattikorkeakoulullanne on yhteistyötä? (voitte nimetä useamman yliopiston)
Lapin yliopisto, Oulun yliopisto, Luulajan teknillinen yliopisto, Aalto-yliopisto, Lappeenrannan teknillinen yliopisto, Tampereen yliopisto, Vaasan yliopisto, Åbo Akademi, Tampereen tekninen yliopisto.
Tässä on mainittu vain kotimaiset yhteistyöyliopistot. Sekä TKI- että liikkuvuusohjelmien yhteistyötä tehdään lukuisten kansainvälisten yliopistojen ja tutkimuslaitosten kanssa. Esimerkiksi sopimuspohjaista TKI-yhteistyötä on tänä vuonna tehty 27 kansainvälisen yliopiston kanssa.
Onko teillä yhteisiä tiloja yliopiston/yliopistojen kanssa? Minkä yliopiston kanssa? Mitä tiloja? Miten organisoitu?
Lapin yliopiston kanssa ovat yhteiset tilat Matkailualan tutkimus- ja koulutusinstituutissa (MTI). MTI:n yhteisiä tiloja käyttää myös Lapin ammattiopisto. Lisäksi käytössä on yhteinen IT-konesali ja yhteisiä työhuoneita. Lapin korkeakoulukirjaston tilat ovat yhteiskäytössä. Yhteiset tilat ovat osa Lapin korkeakoulukonsernin (LUC) yhteistyötä.
Lisätietoa LUC:sta: http://www.luc.fi/Suomeksi/Esittely
Lisätietoa MTI:stä: http://matkailu.luc.fi/Suomeksi/Esittely
Onko teillä yhteisiä tukipalveluja yliopiston/yliopistojen kanssa? Minkä yliopiston kanssa? Mitä tukipalveluja? Miten organisoitu?
Lapin yliopiston kanssa on yhteinen Lapin korkeakoulukonsernin palvelukeskus, johon sisältyy opetuksen tukipalvelut, hanketaloushallinnon tukipalvelut, IT-palvelut ja kirjasto.
Onko teillä opetus-/koulutusyhteistyötä yliopiston/yliopistojen kanssa? Minkä yliopiston kanssa? Millaista koulutusta? Miten organisoitu? (esim. tutkintoon johtava koulutus, täydennyskoulutus)
Lapin yliopiston kanssa on koulutusyhteistyötä LUC:n puitteissa: Yhteiset aikuiskoulutuspalvelut, joita koordinoi aikuiskoulutuksen koordinointiryhmä. Aikuiskoulutus- sekä TKI-tarpeita saadaan LUC aluetoimijoiden verkoston kautta. Yliopiston ja Lapin alueviranomaisten kanssa on tehty Pitkospuilla Lapin Aikuiskoulutuksen strategia.
MTI:ssa on yhteisiä tutkintotavoitteisia opintojaksoja. Myös LUC:n Pohjoisen kulttuuri-instituutissa on yhteisiä projekteina toteutettavia tutkintotavoitteisia opintojaksoja yhdessä Lapin yliopiston kanssa. Koulutusyhteistyötä tehdään Lapin yliopiston kanssa myös Sociopolis-yhteistyöverkostossa sekä Pohjois-Suomen sosiaalialan osaamiskeskuksen (POSKE) puitteissa.
Yrittäjyys ja yrittävyyskoulutuksessa tehdään yhteistyötä tekniikan alalla Oulun yo:n, Luulajan tekninen yliopiston ja Universitet i Nordlandin (N) kanssa. YAMK-tutkinnossa on ollut yhteistyötä Oulun yo:n ja Luulajan teknisen yliopiston kanssa.
Onko teillä tutkimus-, kehitys- tai innovaatiotoimintayhteistyötä yliopiston/yliopistojen kanssa? Minkä yliopiston kanssa? Millaista (esim. ala)? Miten organisoitu?
Lapin yliopiston kanssa TKI-toimintaa on toteutettu Lapin korkeakoulujen innovaatio-ohjelman mukaisesti. Oulun yliopiston kanssa on tehty sopimus tutkimus- ja koulutusyhteistyöstä Kemi-Tornion alueella. Oulun yliopiston, Luulajan teknisen yliopiston, Uumajan yliopiston sekä Universitet i Norlandin kanssa on jatkuvaa t&k-yhteistyötä. Fimecc SHOK ohjelman S-STEP-hankkeessa ovat mukana Lapin amkin lisäksi Aalto-korkeakoulusäätiö, Ab Yrkeshögskolan vid Åbo Akademi, Lappeenrannan teknillinen yliopisto, Tampereen yliopisto, Teknologian tutkimuskeskus VTT, TTY-säätiö, Vaasan yliopisto sekä Åbo Akademi
Lapin amk osallistuu verkostoon ProcessIT.EU, European Centre of Innovation Excellence, under Technology Platform ARTEMIS. Muita kumppaneita ovat Luulajan tekninen yliopisto, Tampereen tekninen yliopisto, Aalto, Oulun yo sekä Wroclawin yliopisto.
Onko teillä yhteistä henkilökuntaa yliopiston/yliopistojen kanssa? Minkä yliopiston kanssa? Yhteisen henkilökunnan määrä? Onko kyseessä esim. hallinto- tai opetus-/tutkimushenkilöstö? Miten organisoitu?
LUC-henkilöstö on yhteistä henkilökuntaa. Henkilökunta tekee yhteisiä tehtäviä, mutta jokainen henkilö on joko amkin tai yliopiston kirjoilla. Henkilöitä, jotka tekevät molempien korkeakoulujen tehtäviä on noin 20.
MTI:n johtaja toimii amkin matkailupalveluiden osaamisalanjohtajana ja yliopiston matkailun oppiaineen professorina. Lapin yliopiston matkailupalveluiden osaamisalalla ja matkailututkimuksen oppiaineella on yhteinen tki-päällikkö, joka vastaa molempien yksiköiden tki-toiminnan kehittämisestä, hanketoiminnan koordinaatiosta sekä alueellisten, kansallisten ja kansainvälisten verkostojen kehittämisestä.
Onko teillä muuta yhteistyötä yliopistojen kanssa? Mitä?
Lapin yliopisto / LUC: Yhteinen LUC-strategia, LUC johtoryhmä ja korkeakoulujen yhteinen neuvottelukunta (pj:nä jompikumpi rehtoreista)
MTI:n markkinointia ja viestintää hoidetaan yhteisesti Lapin yliopiston, Lapin ammattikorkeakoulun ja Lapin Matkailuopiston resursoimana. Yhteiset toiminnot (MTI:n johtaminen, tki-toiminta ja viestintä) resursoidaan yhteisellä määrärahalla, johon taustaorganisaatiot (Lapin yliopisto, Lapin ammattikorkeakoulu ja Lapin matkailuopisto) osoitettavat kukin vuosittain oman osuutensa.
Oletteko huomanneet yhteistyön esteitä? Millaisia? (esim. lainsäädäntö, hallinto, eri alojen erityispiirteet)
Erilaiset työehtosopimuksen ja erilaiset palkkausjärjestelmät vaikeuttavat yhteistyötä.
Erilaiset tietojärjestelmät ja niiden käyttöoikeudet vaikuttavat siihen, että esimerkiksi palvelukeskuksen henkilöstö ei voi tehdä hanketaloushallinnon tehtäviä ristiin. Henkilöstön on tehtävä vain oman korkeakoulun tehtäviä.
Yhteistyölle on vielä asenteellisiakin esteitä, mutta ne ovat vähentyneet LUC-yhteistyön myötä.
Kustannusten jakaminen, keskinäiset laskutukset tukipalveluista ja mahdolliset palvelujen laskutuksiin sisältyvät alvit heikentävät yhteisistä palveluista saatavia kustannushyötyjä. Esimerkiksi jos yhteiset tukipalvelut yhtiöitetään, niin mm. alv-kustannukset saatavat nostaa yhteisten palvelujen kustannukset omaa palvelutuotantoa kalliimmiksi.
Millaista tutkimuslaitosyhteistyötä ammattikorkeakoulullanne on? Minkä tutkimuslaitoksen kanssa? Miten yhteistyö mahdollisesti tulee kehittymään?
VTT/ Espoon kanssa on jatkuva tiivis yhteistyö kunnossa-/ käynnissäpidossa. Tasoina Tekes, SHOK ja EU- ohjelmat. Kunnossapidon tutkimusyhteistyötä on myös Fraunhofer IPK:n kanssa.
Työterveyslaitoksen Oulun aluetoimipisteen kanssa tehdään yhteistyötä kansainvälisessä MineHealth –hankeessa (MineHealth - Sustainability of miners' well-being, health and work ability in the Barents region). Lisätietoja löytyy mm. http://minehealth.eu/about/
Lapin amk on käynnistänyt yhdessä Lapin yliopiston, Geologian tutkimuskeskuksen (GTK),
Metsäntutkimuslaitoksen (Metla), Maa- ja elintarviketalouden tutkimuskeskuksen (MTT) kanssa
Ardico-hankkeen lappilaisen luonnonvara-alan TKI-toimijoiden Innovaatio- ja osaamisyhteisön perustamiseksi. Hankeen tarkoituksena on luoda perusta lappilaiselle luonnonvara-alan TKI-toiminnan osaamis- ja innovaatioyhteisölle, jolla on valmiudet hyödyntää yhteisön osaamista alueellisessa, kansallisessa ja kansainvälisessä toiminnassa. Alueellisten TKI-toimijoiden osaamisalueiden tuntemus ja tunnistus on lähtökohta kestävän TKI-toiminnan luomiselle. Yhteistyön kautta vahvistetaan ja täydennetään toistensa osaamisalueita luoden vahvoja alueellisia temaattisia ja monialaisia yhteisöjä.
Onko ammattikorkeakoulullanne sopimuspohjaista aineisto- tai laiteinfraa yhteiskäytössä yliopiston tai tutkimuslaitoksen kanssa?
Lapin yliopiston kanssa on LUC-yhteistyön pohjalta paljon yhteistä IT-infraa: esim. palvelimia käyttöjärjestelmineen, yhteisiä ohjelmistohankintoja, yhteinen tietoverkko ja wlan, palomuuri, yhteinen käyttäjähallinto sekä yhteiset service desk-palvelut.
Testauksen osalta Lapin amk, Oulun yo, VTT Oulu, Luulajan tekninen yliopisto ja Adopticum (Skellefteå) tuottavat palveluita yhdessä ja toistensa palveluita välittäen.
Onko ammattikorkeakoulullanne yhteisiä yrityksiä tai omistuksia tutkimuslaitosten tai yliopistojen kanssa? (minkä yliopiston/ tutkimuslaitosten kanssa ja mitä?)
Lapin amk ja Lapin yliopisto ovat osakkeenomistajia Lapin elämysteollisuuden osaamiskeskuksessa (Lapin elämystuotanto OY).
Onko ammattikorkeakoulullanne yhdessä yliopiston tai tutkimuslaitoksen kanssa yhteistyötä jonkin kolmannen osapuolen (esim. yritys, julkisen sektorin tai kolmannen sektorin toimija) kanssa?
Lapin korkeakoulujen innovaatio-ohjelman ja aikuiskoulutusstrategian osalta yhteistyötä tehdään alueen kuntien, seutukuntien, alueviranomaisten (mm. Lapin liitto) sekä alueen kehittämisyhtiöiden kanssa (Digipolis, Rovaniemen Kehitys, Team Botnia). Hankeyhteistyössä on mukana myös lukuisia alueen yrityksiä.
Lapin TNO-verkostossa toimii Lapin yliopiston ja LapinAmkin lisäksi seutukunnat, toiset asteet, työelämän organisaatiot ja liitot. Ely-keskus koordinoi toimintaa samoin kuin Lapin aikuiskoulutuksen työryhmän toimintaa, jossa LaY ja LapinAmk ovat mukana.
Mainitkaa ammattikorkeakoulunne kannalta kolme keskeisintä alaa, joilla teette eniten korkeakoulu- ja tutkimuslaitosyhteistyötä.
Matkailu
Tekniikka
Hyvinvointi
Mainitkaa kolme alaa, joilla ammattikorkeakoulunne tekee vähiten korkeakoulu- ja tutkimuslaitosyhteistyötä.
Vaikea valita kolmea vähinten yhteistyötä tekevää alaa
Minkälaisia tulevaisuudensuunnitelmia teillä on korkeakoulu- ja tutkimuslaitosyhteistyön osalta?
Kv-yhteistyön vahvistaminen etenkin TKI-toiminnassa. Yhteistyöfoorumina on muun muassa uArctic-verkosto, eurooppalaiset korkeakoulu- ja tutkimuslaitosverkostot ja teemakohtaiset verkostot. Erityisenä yhteistyökumppaneina ovat Barentsin alueen korkeakoulut ja tutkimuslaitokset
Aikuiskoulutusyhteistyön vahvistaminen ja monipuolistaminen sekä koulutuksen saavutettavuuden parantaminen mm. koko Lapin kattavaa virtuaalikampusmallia kehittämällä.
Yhteisten tutkimus- ja kehittämisohjelmien tulosten jalostaminen innovaatioiksi sekä integrointi koulutukseen innovaatio-ohjelman mukaisesti.
Yhteistyötä kehitetään verkostomallin pohjalta, joka on toimiva ja huomioi eri osapuolten osaamisen ja erityispiirteen alueen palvelemisessa kaikilla välineillä (TKI ja opetus)
HUOM! Vastaa tähän kysymykseen ensin: Onko vastaaja ammattikorkeakoulu, yliopisto vai tutkimuslaitos?
2
Ammattikorkeakoulun nimi
Minkä yliopiston kanssa ammattikorkeakoulullanne on yhteistyötä? (voitte nimetä useamman yliopiston)
Onko teillä yhteisiä tiloja yliopiston/yliopistojen kanssa? Minkä yliopiston kanssa? Mitä tiloja? Miten organisoitu?
Onko teillä yhteisiä tukipalveluja yliopiston/yliopistojen kanssa? Minkä yliopiston kanssa? Mitä tukipalveluja? Miten organisoitu?
Onko teillä opetus-/koulutusyhteistyötä yliopiston/yliopistojen kanssa? Minkä yliopiston kanssa? Millaista koulutusta? Miten organisoitu? (esim. tutkintoon johtava koulutus, täydennyskoulutus)
Onko teillä tutkimus-, kehitys- tai innovaatiotoimintayhteistyötä yliopiston/yliopistojen kanssa? Minkä yliopiston kanssa? Millaista (esim. ala)? Miten organisoitu?
Onko teillä yhteistä henkilökuntaa yliopiston/yliopistojen kanssa? Minkä yliopiston kanssa? Yhteisen henkilökunnan määrä? Onko kyseessä esim. hallinto- tai opetus-/tutkimushenkilöstö? Miten organisoitu?
Onko teillä muuta yhteistyötä yliopistojen kanssa? Mitä?
Oletteko huomanneet yhteistyön esteitä? Millaisia? (esim. lainsäädäntö, hallinto, eri alojen erityispiirteet)
Millaista tutkimuslaitosyhteistyötä ammattikorkeakoulullanne on? Minkä tutkimuslaitoksen kanssa? Miten yhteistyö mahdollisesti tulee kehittymään?
Onko ammattikorkeakoulullanne sopimuspohjaista aineisto- tai laiteinfraa yhteiskäytössä yliopiston tai tutkimuslaitoksen kanssa?
Onko ammattikorkeakoulullanne yhteisiä yrityksiä tai omistuksia tutkimuslaitosten tai yliopistojen kanssa? (minkä yliopiston/ tutkimuslaitosten kanssa ja mitä?)
Onko ammattikorkeakoulullanne yhdessä yliopiston tai tutkimuslaitoksen kanssa yhteistyötä jonkin kolmannen osapuolen (esim. yritys, julkisen sektorin tai kolmannen sektorin toimija) kanssa?
Mainitkaa ammattikorkeakoulunne kannalta kolme keskeisintä alaa, joilla teette eniten korkeakoulu- ja tutkimuslaitosyhteistyötä.
Mainitkaa kolme alaa, joilla ammattikorkeakoulunne tekee vähiten korkeakoulu- ja tutkimuslaitosyhteistyötä.
Minkälaisia tulevaisuudensuunnitelmia teillä on korkeakoulu- ja tutkimuslaitosyhteistyön osalta?
Taideyliopiston mahdollinen yhteistyö:
Lahti-työryhmä perustettiin Lahden kaupungin aloitteesta syksyllä 2012 pohtimaan Kuvataideakatemian ja Lahden taideinstituutin yhteistyömahdollisuuksia aikuiskoulutuksen kentällä. Koska syksyllä 2012 oltiin kuitenkin jo vahvasti Taideyliopiston perustamisen kynnyksellä, työryhmään kutsuttiin myös aikuiskoulutuksen edustajat Sibelius-Akatemiasta ja Teatterikorkeakoulusta. Työryhmän työskentelyn tuloksena syntyi esiselvitys, joka alustavasti kartoittaa ja luonnostelee yhteistyömahdollisuuuksia Lahden kaupungin, Lahden yliopistokeskuksen ja Taideyliopiston välillä, pääasiassa aikuiskoulutuksen mutta myös mm. kehittämis- ja tutkimustoiminnan kentällä.
HUOM! Vastaa tähän kysymykseen ensin: Onko vastaaja ammattikorkeakoulu, yliopisto vai tutkimuslaitos?
2
Ammattikorkeakoulun nimi
Minkä yliopiston kanssa ammattikorkeakoulullanne on yhteistyötä? (voitte nimetä useamman yliopiston)
Onko teillä yhteisiä tiloja yliopiston/yliopistojen kanssa? Minkä yliopiston kanssa? Mitä tiloja? Miten organisoitu?
Onko teillä yhteisiä tukipalveluja yliopiston/yliopistojen kanssa? Minkä yliopiston kanssa? Mitä tukipalveluja? Miten organisoitu?
Onko teillä opetus-/koulutusyhteistyötä yliopiston/yliopistojen kanssa? Minkä yliopiston kanssa? Millaista koulutusta? Miten organisoitu? (esim. tutkintoon johtava koulutus, täydennyskoulutus)
Onko teillä tutkimus-, kehitys- tai innovaatiotoimintayhteistyötä yliopiston/yliopistojen kanssa? Minkä yliopiston kanssa? Millaista (esim. ala)? Miten organisoitu?
Onko teillä yhteistä henkilökuntaa yliopiston/yliopistojen kanssa? Minkä yliopiston kanssa? Yhteisen henkilökunnan määrä? Onko kyseessä esim. hallinto- tai opetus-/tutkimushenkilöstö? Miten organisoitu?
Onko teillä muuta yhteistyötä yliopistojen kanssa? Mitä?
Oletteko huomanneet yhteistyön esteitä? Millaisia? (esim. lainsäädäntö, hallinto, eri alojen erityispiirteet)
Millaista tutkimuslaitosyhteistyötä ammattikorkeakoulullanne on? Minkä tutkimuslaitoksen kanssa? Miten yhteistyö mahdollisesti tulee kehittymään?
Onko ammattikorkeakoulullanne sopimuspohjaista aineisto- tai laiteinfraa yhteiskäytössä yliopiston tai tutkimuslaitoksen kanssa?
Onko ammattikorkeakoulullanne yhteisiä yrityksiä tai omistuksia tutkimuslaitosten tai yliopistojen kanssa? (minkä yliopiston/ tutkimuslaitosten kanssa ja mitä?)
Onko ammattikorkeakoulullanne yhdessä yliopiston tai tutkimuslaitoksen kanssa yhteistyötä jonkin kolmannen osapuolen (esim. yritys, julkisen sektorin tai kolmannen sektorin toimija) kanssa?
Mainitkaa ammattikorkeakoulunne kannalta kolme keskeisintä alaa, joilla teette eniten korkeakoulu- ja tutkimuslaitosyhteistyötä.
Mainitkaa kolme alaa, joilla ammattikorkeakoulunne tekee vähiten korkeakoulu- ja tutkimuslaitosyhteistyötä.
Minkälaisia tulevaisuudensuunnitelmia teillä on korkeakoulu- ja tutkimuslaitosyhteistyön osalta?
Laaja-alainen ja monitieteinen lähestymistapa, tutkimuksen painopisteet huomioiden (kts. edellä)
HUOM! Vastaa tähän kysymykseen ensin: Onko vastaaja ammattikorkeakoulu, yliopisto vai tutkimuslaitos?
2
Ammattikorkeakoulun nimi
Minkä yliopiston kanssa ammattikorkeakoulullanne on yhteistyötä? (voitte nimetä useamman yliopiston)
Onko teillä yhteisiä tiloja yliopiston/yliopistojen kanssa? Minkä yliopiston kanssa? Mitä tiloja? Miten organisoitu?
Onko teillä yhteisiä tukipalveluja yliopiston/yliopistojen kanssa? Minkä yliopiston kanssa? Mitä tukipalveluja? Miten organisoitu?
Onko teillä opetus-/koulutusyhteistyötä yliopiston/yliopistojen kanssa? Minkä yliopiston kanssa? Millaista koulutusta? Miten organisoitu? (esim. tutkintoon johtava koulutus, täydennyskoulutus)
Onko teillä tutkimus-, kehitys- tai innovaatiotoimintayhteistyötä yliopiston/yliopistojen kanssa? Minkä yliopiston kanssa? Millaista (esim. ala)? Miten organisoitu?
Onko teillä yhteistä henkilökuntaa yliopiston/yliopistojen kanssa? Minkä yliopiston kanssa? Yhteisen henkilökunnan määrä? Onko kyseessä esim. hallinto- tai opetus-/tutkimushenkilöstö? Miten organisoitu?
Onko teillä muuta yhteistyötä yliopistojen kanssa? Mitä?
Oletteko huomanneet yhteistyön esteitä? Millaisia? (esim. lainsäädäntö, hallinto, eri alojen erityispiirteet)
Millaista tutkimuslaitosyhteistyötä ammattikorkeakoulullanne on? Minkä tutkimuslaitoksen kanssa? Miten yhteistyö mahdollisesti tulee kehittymään?
Onko ammattikorkeakoulullanne sopimuspohjaista aineisto- tai laiteinfraa yhteiskäytössä yliopiston tai tutkimuslaitoksen kanssa?
Onko ammattikorkeakoulullanne yhteisiä yrityksiä tai omistuksia tutkimuslaitosten tai yliopistojen kanssa? (minkä yliopiston/ tutkimuslaitosten kanssa ja mitä?)
Onko ammattikorkeakoulullanne yhdessä yliopiston tai tutkimuslaitoksen kanssa yhteistyötä jonkin kolmannen osapuolen (esim. yritys, julkisen sektorin tai kolmannen sektorin toimija) kanssa?
Mainitkaa ammattikorkeakoulunne kannalta kolme keskeisintä alaa, joilla teette eniten korkeakoulu- ja tutkimuslaitosyhteistyötä.
Mainitkaa kolme alaa, joilla ammattikorkeakoulunne tekee vähiten korkeakoulu- ja tutkimuslaitosyhteistyötä.
Minkälaisia tulevaisuudensuunnitelmia teillä on korkeakoulu- ja tutkimuslaitosyhteistyön osalta?
HUOM! Vastaa tähän kysymykseen ensin: Onko vastaaja ammattikorkeakoulu, yliopisto vai tutkimuslaitos?
2
Ammattikorkeakoulun nimi
Minkä yliopiston kanssa ammattikorkeakoulullanne on yhteistyötä? (voitte nimetä useamman yliopiston)
Onko teillä yhteisiä tiloja yliopiston/yliopistojen kanssa? Minkä yliopiston kanssa? Mitä tiloja? Miten organisoitu?
Onko teillä yhteisiä tukipalveluja yliopiston/yliopistojen kanssa? Minkä yliopiston kanssa? Mitä tukipalveluja? Miten organisoitu?
Onko teillä opetus-/koulutusyhteistyötä yliopiston/yliopistojen kanssa? Minkä yliopiston kanssa? Millaista koulutusta? Miten organisoitu? (esim. tutkintoon johtava koulutus, täydennyskoulutus)
Onko teillä tutkimus-, kehitys- tai innovaatiotoimintayhteistyötä yliopiston/yliopistojen kanssa? Minkä yliopiston kanssa? Millaista (esim. ala)? Miten organisoitu?
Onko teillä yhteistä henkilökuntaa yliopiston/yliopistojen kanssa? Minkä yliopiston kanssa? Yhteisen henkilökunnan määrä? Onko kyseessä esim. hallinto- tai opetus-/tutkimushenkilöstö? Miten organisoitu?
Onko teillä muuta yhteistyötä yliopistojen kanssa? Mitä?
Oletteko huomanneet yhteistyön esteitä? Millaisia? (esim. lainsäädäntö, hallinto, eri alojen erityispiirteet)
Millaista tutkimuslaitosyhteistyötä ammattikorkeakoulullanne on? Minkä tutkimuslaitoksen kanssa? Miten yhteistyö mahdollisesti tulee kehittymään?
Onko ammattikorkeakoulullanne sopimuspohjaista aineisto- tai laiteinfraa yhteiskäytössä yliopiston tai tutkimuslaitoksen kanssa?
Onko ammattikorkeakoulullanne yhteisiä yrityksiä tai omistuksia tutkimuslaitosten tai yliopistojen kanssa? (minkä yliopiston/ tutkimuslaitosten kanssa ja mitä?)
Onko ammattikorkeakoulullanne yhdessä yliopiston tai tutkimuslaitoksen kanssa yhteistyötä jonkin kolmannen osapuolen (esim. yritys, julkisen sektorin tai kolmannen sektorin toimija) kanssa?
Mainitkaa ammattikorkeakoulunne kannalta kolme keskeisintä alaa, joilla teette eniten korkeakoulu- ja tutkimuslaitosyhteistyötä.
Mainitkaa kolme alaa, joilla ammattikorkeakoulunne tekee vähiten korkeakoulu- ja tutkimuslaitosyhteistyötä.
Minkälaisia tulevaisuudensuunnitelmia teillä on korkeakoulu- ja tutkimuslaitosyhteistyön osalta?
Korkeakoulukonsernin toiminta on hallinnollisesti ja sisällöllisesti muotoutunut seuraavasti. Lapin korkeakoulukonsernilla on yhteinen neuvottelukunta, johon kuuluu keskeiset sidosryhmäedustajat. Toimintaa ohjaa johtoryhmä, johon kuuluvat yliopiston ja ammattikorkeakoulun johto ja konserni palvelutoiminnan johto. Neuvottelukunnan tehtävä on ohjata konsernin strategista kehittämistä ja antaa sidosryhmäpalautetta konsernikokonaisuuden kehittämiseksi.
Tulevaisuudessa nykyisen muotoista toimintaa tullaan aktiivisesti arvioimaan huomioiden yliopistojen, ammattikorkeakoulujen ja sektoritutkimuslaitosten toimintaympäristöissä tapahtuvat muutokset.
HUOM! Vastaa tähän kysymykseen ensin: Onko vastaaja ammattikorkeakoulu, yliopisto vai tutkimuslaitos?
3
Ammattikorkeakoulun nimi
Minkä yliopiston kanssa ammattikorkeakoulullanne on yhteistyötä? (voitte nimetä useamman yliopiston)
Onko teillä yhteisiä tiloja yliopiston/yliopistojen kanssa? Minkä yliopiston kanssa? Mitä tiloja? Miten organisoitu?
Onko teillä yhteisiä tukipalveluja yliopiston/yliopistojen kanssa? Minkä yliopiston kanssa? Mitä tukipalveluja? Miten organisoitu?
Onko teillä opetus-/koulutusyhteistyötä yliopiston/yliopistojen kanssa? Minkä yliopiston kanssa? Millaista koulutusta? Miten organisoitu? (esim. tutkintoon johtava koulutus, täydennyskoulutus)
Onko teillä tutkimus-, kehitys- tai innovaatiotoimintayhteistyötä yliopiston/yliopistojen kanssa? Minkä yliopiston kanssa? Millaista (esim. ala)? Miten organisoitu?
Onko teillä yhteistä henkilökuntaa yliopiston/yliopistojen kanssa? Minkä yliopiston kanssa? Yhteisen henkilökunnan määrä? Onko kyseessä esim. hallinto- tai opetus-/tutkimushenkilöstö? Miten organisoitu?
Onko teillä muuta yhteistyötä yliopistojen kanssa? Mitä?
Oletteko huomanneet yhteistyön esteitä? Millaisia? (esim. lainsäädäntö, hallinto, eri alojen erityispiirteet)
Millaista tutkimuslaitosyhteistyötä ammattikorkeakoulullanne on? Minkä tutkimuslaitoksen kanssa? Miten yhteistyö mahdollisesti tulee kehittymään?
Onko ammattikorkeakoulullanne sopimuspohjaista aineisto- tai laiteinfraa yhteiskäytössä yliopiston tai tutkimuslaitoksen kanssa?
Onko ammattikorkeakoulullanne yhteisiä yrityksiä tai omistuksia tutkimuslaitosten tai yliopistojen kanssa? (minkä yliopiston/ tutkimuslaitosten kanssa ja mitä?)
Onko ammattikorkeakoulullanne yhdessä yliopiston tai tutkimuslaitoksen kanssa yhteistyötä jonkin kolmannen osapuolen (esim. yritys, julkisen sektorin tai kolmannen sektorin toimija) kanssa?
Mainitkaa ammattikorkeakoulunne kannalta kolme keskeisintä alaa, joilla teette eniten korkeakoulu- ja tutkimuslaitosyhteistyötä.
Mainitkaa kolme alaa, joilla ammattikorkeakoulunne tekee vähiten korkeakoulu- ja tutkimuslaitosyhteistyötä.
Minkälaisia tulevaisuudensuunnitelmia teillä on korkeakoulu- ja tutkimuslaitosyhteistyön osalta?
Yhteinen hanketoiminta ulkomailla eri muodoissaan (sisältäen tutkimustoiminnan mutta myös maksullisten palvelujen tarjoamisen).
HUOM! Vastaa tähän kysymykseen ensin: Onko vastaaja ammattikorkeakoulu, yliopisto vai tutkimuslaitos?
2
Ammattikorkeakoulun nimi
Minkä yliopiston kanssa ammattikorkeakoulullanne on yhteistyötä? (voitte nimetä useamman yliopiston)
Onko teillä yhteisiä tiloja yliopiston/yliopistojen kanssa? Minkä yliopiston kanssa? Mitä tiloja? Miten organisoitu?
Onko teillä yhteisiä tukipalveluja yliopiston/yliopistojen kanssa? Minkä yliopiston kanssa? Mitä tukipalveluja? Miten organisoitu?
Onko teillä opetus-/koulutusyhteistyötä yliopiston/yliopistojen kanssa? Minkä yliopiston kanssa? Millaista koulutusta? Miten organisoitu? (esim. tutkintoon johtava koulutus, täydennyskoulutus)
Onko teillä tutkimus-, kehitys- tai innovaatiotoimintayhteistyötä yliopiston/yliopistojen kanssa? Minkä yliopiston kanssa? Millaista (esim. ala)? Miten organisoitu?
Onko teillä yhteistä henkilökuntaa yliopiston/yliopistojen kanssa? Minkä yliopiston kanssa? Yhteisen henkilökunnan määrä? Onko kyseessä esim. hallinto- tai opetus-/tutkimushenkilöstö? Miten organisoitu?
Onko teillä muuta yhteistyötä yliopistojen kanssa? Mitä?
Oletteko huomanneet yhteistyön esteitä? Millaisia? (esim. lainsäädäntö, hallinto, eri alojen erityispiirteet)
Millaista tutkimuslaitosyhteistyötä ammattikorkeakoulullanne on? Minkä tutkimuslaitoksen kanssa? Miten yhteistyö mahdollisesti tulee kehittymään?
Onko ammattikorkeakoulullanne sopimuspohjaista aineisto- tai laiteinfraa yhteiskäytössä yliopiston tai tutkimuslaitoksen kanssa?
Onko ammattikorkeakoulullanne yhteisiä yrityksiä tai omistuksia tutkimuslaitosten tai yliopistojen kanssa? (minkä yliopiston/ tutkimuslaitosten kanssa ja mitä?)
Onko ammattikorkeakoulullanne yhdessä yliopiston tai tutkimuslaitoksen kanssa yhteistyötä jonkin kolmannen osapuolen (esim. yritys, julkisen sektorin tai kolmannen sektorin toimija) kanssa?
Mainitkaa ammattikorkeakoulunne kannalta kolme keskeisintä alaa, joilla teette eniten korkeakoulu- ja tutkimuslaitosyhteistyötä.
Mainitkaa kolme alaa, joilla ammattikorkeakoulunne tekee vähiten korkeakoulu- ja tutkimuslaitosyhteistyötä.
Minkälaisia tulevaisuudensuunnitelmia teillä on korkeakoulu- ja tutkimuslaitosyhteistyön osalta?
HUOM! Vastaa tähän kysymykseen ensin: Onko vastaaja ammattikorkeakoulu, yliopisto vai tutkimuslaitos?
3
Ammattikorkeakoulun nimi
Minkä yliopiston kanssa ammattikorkeakoulullanne on yhteistyötä? (voitte nimetä useamman yliopiston)
Onko teillä yhteisiä tiloja yliopiston/yliopistojen kanssa? Minkä yliopiston kanssa? Mitä tiloja? Miten organisoitu?
Onko teillä yhteisiä tukipalveluja yliopiston/yliopistojen kanssa? Minkä yliopiston kanssa? Mitä tukipalveluja? Miten organisoitu?
Onko teillä opetus-/koulutusyhteistyötä yliopiston/yliopistojen kanssa? Minkä yliopiston kanssa? Millaista koulutusta? Miten organisoitu? (esim. tutkintoon johtava koulutus, täydennyskoulutus)
Onko teillä tutkimus-, kehitys- tai innovaatiotoimintayhteistyötä yliopiston/yliopistojen kanssa? Minkä yliopiston kanssa? Millaista (esim. ala)? Miten organisoitu?
Onko teillä yhteistä henkilökuntaa yliopiston/yliopistojen kanssa? Minkä yliopiston kanssa? Yhteisen henkilökunnan määrä? Onko kyseessä esim. hallinto- tai opetus-/tutkimushenkilöstö? Miten organisoitu?
Onko teillä muuta yhteistyötä yliopistojen kanssa? Mitä?
Oletteko huomanneet yhteistyön esteitä? Millaisia? (esim. lainsäädäntö, hallinto, eri alojen erityispiirteet)
Millaista tutkimuslaitosyhteistyötä ammattikorkeakoulullanne on? Minkä tutkimuslaitoksen kanssa? Miten yhteistyö mahdollisesti tulee kehittymään?
Onko ammattikorkeakoulullanne sopimuspohjaista aineisto- tai laiteinfraa yhteiskäytössä yliopiston tai tutkimuslaitoksen kanssa?
Onko ammattikorkeakoulullanne yhteisiä yrityksiä tai omistuksia tutkimuslaitosten tai yliopistojen kanssa? (minkä yliopiston/ tutkimuslaitosten kanssa ja mitä?)
Onko ammattikorkeakoulullanne yhdessä yliopiston tai tutkimuslaitoksen kanssa yhteistyötä jonkin kolmannen osapuolen (esim. yritys, julkisen sektorin tai kolmannen sektorin toimija) kanssa?
Mainitkaa ammattikorkeakoulunne kannalta kolme keskeisintä alaa, joilla teette eniten korkeakoulu- ja tutkimuslaitosyhteistyötä.
Mainitkaa kolme alaa, joilla ammattikorkeakoulunne tekee vähiten korkeakoulu- ja tutkimuslaitosyhteistyötä.
Minkälaisia tulevaisuudensuunnitelmia teillä on korkeakoulu- ja tutkimuslaitosyhteistyön osalta?
yhteiset tutkimusinfrastruktuurit
yhteiset vakanssit
HUOM! Vastaa tähän kysymykseen ensin: Onko vastaaja ammattikorkeakoulu, yliopisto vai tutkimuslaitos?
2
Ammattikorkeakoulun nimi
Minkä yliopiston kanssa ammattikorkeakoulullanne on yhteistyötä? (voitte nimetä useamman yliopiston)
Onko teillä yhteisiä tiloja yliopiston/yliopistojen kanssa? Minkä yliopiston kanssa? Mitä tiloja? Miten organisoitu?
Onko teillä yhteisiä tukipalveluja yliopiston/yliopistojen kanssa? Minkä yliopiston kanssa? Mitä tukipalveluja? Miten organisoitu?
Onko teillä opetus-/koulutusyhteistyötä yliopiston/yliopistojen kanssa? Minkä yliopiston kanssa? Millaista koulutusta? Miten organisoitu? (esim. tutkintoon johtava koulutus, täydennyskoulutus)
Onko teillä tutkimus-, kehitys- tai innovaatiotoimintayhteistyötä yliopiston/yliopistojen kanssa? Minkä yliopiston kanssa? Millaista (esim. ala)? Miten organisoitu?
Onko teillä yhteistä henkilökuntaa yliopiston/yliopistojen kanssa? Minkä yliopiston kanssa? Yhteisen henkilökunnan määrä? Onko kyseessä esim. hallinto- tai opetus-/tutkimushenkilöstö? Miten organisoitu?
Onko teillä muuta yhteistyötä yliopistojen kanssa? Mitä?
Oletteko huomanneet yhteistyön esteitä? Millaisia? (esim. lainsäädäntö, hallinto, eri alojen erityispiirteet)
Millaista tutkimuslaitosyhteistyötä ammattikorkeakoulullanne on? Minkä tutkimuslaitoksen kanssa? Miten yhteistyö mahdollisesti tulee kehittymään?
Onko ammattikorkeakoulullanne sopimuspohjaista aineisto- tai laiteinfraa yhteiskäytössä yliopiston tai tutkimuslaitoksen kanssa?
Onko ammattikorkeakoulullanne yhteisiä yrityksiä tai omistuksia tutkimuslaitosten tai yliopistojen kanssa? (minkä yliopiston/ tutkimuslaitosten kanssa ja mitä?)
Onko ammattikorkeakoulullanne yhdessä yliopiston tai tutkimuslaitoksen kanssa yhteistyötä jonkin kolmannen osapuolen (esim. yritys, julkisen sektorin tai kolmannen sektorin toimija) kanssa?
Mainitkaa ammattikorkeakoulunne kannalta kolme keskeisintä alaa, joilla teette eniten korkeakoulu- ja tutkimuslaitosyhteistyötä.
Mainitkaa kolme alaa, joilla ammattikorkeakoulunne tekee vähiten korkeakoulu- ja tutkimuslaitosyhteistyötä.
Minkälaisia tulevaisuudensuunnitelmia teillä on korkeakoulu- ja tutkimuslaitosyhteistyön osalta?
OY ja OAMK keskustelevat mahdollisuuksista yhteisten tukipalvelujen, infrastruktuurien ja yhteiskäyttöisten tilojen merkittävästä lisäämisestä lähivuosina.

Oulun ympäristötietotalo on ollut LYNET:in piirissä valtakunnallinen pilotti yhteistoiminnalle ja yhteisille toimitiloille sekä yhteiselle LYNET-laboratoriolle. Oulusta on tulossa Luonnonvarakeskuksen yksi päätoimipaikka, jossa on kattava tutkimusosaaminen ja jonka infrastruktuuria kehitetään kansainväliset mitat täyttävinä tutkimusympäristöinä.

Terveysalalla on päivitettävänä kumppanuussopimus TTL:n kanssa ja syntymäkohorttiaineiston käytöstä ollaan luonnostelemassa sopimusmallia THL:n kanssa.

Kaivannaisalalla käydään neuvotteluja soveltavan geofysiikan yhteisprofessuurista GTK:n kanssa, yhtenä tiedekunnan ydinosaamisalueena.

Kemian ja kemian tekniikan korkea-asteen aikuiskoulutuksen koulutusyhteistyön vahvistaminen yhdessä Centria-amk:n kanssa.

Musiikkikasvatus: yhteistyön kehittäminen OAMK:n kultturialan kanssa
HUOM! Vastaa tähän kysymykseen ensin: Onko vastaaja ammattikorkeakoulu, yliopisto vai tutkimuslaitos?
2
Ammattikorkeakoulun nimi
Minkä yliopiston kanssa ammattikorkeakoulullanne on yhteistyötä? (voitte nimetä useamman yliopiston)
Onko teillä yhteisiä tiloja yliopiston/yliopistojen kanssa? Minkä yliopiston kanssa? Mitä tiloja? Miten organisoitu?
Onko teillä yhteisiä tukipalveluja yliopiston/yliopistojen kanssa? Minkä yliopiston kanssa? Mitä tukipalveluja? Miten organisoitu?
Onko teillä opetus-/koulutusyhteistyötä yliopiston/yliopistojen kanssa? Minkä yliopiston kanssa? Millaista koulutusta? Miten organisoitu? (esim. tutkintoon johtava koulutus, täydennyskoulutus)
Onko teillä tutkimus-, kehitys- tai innovaatiotoimintayhteistyötä yliopiston/yliopistojen kanssa? Minkä yliopiston kanssa? Millaista (esim. ala)? Miten organisoitu?
Onko teillä yhteistä henkilökuntaa yliopiston/yliopistojen kanssa? Minkä yliopiston kanssa? Yhteisen henkilökunnan määrä? Onko kyseessä esim. hallinto- tai opetus-/tutkimushenkilöstö? Miten organisoitu?
Onko teillä muuta yhteistyötä yliopistojen kanssa? Mitä?
Oletteko huomanneet yhteistyön esteitä? Millaisia? (esim. lainsäädäntö, hallinto, eri alojen erityispiirteet)
Millaista tutkimuslaitosyhteistyötä ammattikorkeakoulullanne on? Minkä tutkimuslaitoksen kanssa? Miten yhteistyö mahdollisesti tulee kehittymään?
Onko ammattikorkeakoulullanne sopimuspohjaista aineisto- tai laiteinfraa yhteiskäytössä yliopiston tai tutkimuslaitoksen kanssa?
Onko ammattikorkeakoulullanne yhteisiä yrityksiä tai omistuksia tutkimuslaitosten tai yliopistojen kanssa? (minkä yliopiston/ tutkimuslaitosten kanssa ja mitä?)
Onko ammattikorkeakoulullanne yhdessä yliopiston tai tutkimuslaitoksen kanssa yhteistyötä jonkin kolmannen osapuolen (esim. yritys, julkisen sektorin tai kolmannen sektorin toimija) kanssa?
Mainitkaa ammattikorkeakoulunne kannalta kolme keskeisintä alaa, joilla teette eniten korkeakoulu- ja tutkimuslaitosyhteistyötä.
Mainitkaa kolme alaa, joilla ammattikorkeakoulunne tekee vähiten korkeakoulu- ja tutkimuslaitosyhteistyötä.
Minkälaisia tulevaisuudensuunnitelmia teillä on korkeakoulu- ja tutkimuslaitosyhteistyön osalta?
Tutkimuksen saralla Hanken jatkaa yhteistyötä yhteisten tutkimusprojektien muodossa. AMK-sektorin muut yhteistyömuodot koostuvat tradenomien joustavista opintopoluista yliopistosektorille, mahdollisista ruotsinkielisistä tukipalveluista sekä AMK-opettajien akateemisen pätevyyden tukemisesta.
HUOM! Vastaa tähän kysymykseen ensin: Onko vastaaja ammattikorkeakoulu, yliopisto vai tutkimuslaitos?
2
Ammattikorkeakoulun nimi
Minkä yliopiston kanssa ammattikorkeakoulullanne on yhteistyötä? (voitte nimetä useamman yliopiston)
Onko teillä yhteisiä tiloja yliopiston/yliopistojen kanssa? Minkä yliopiston kanssa? Mitä tiloja? Miten organisoitu?
Onko teillä yhteisiä tukipalveluja yliopiston/yliopistojen kanssa? Minkä yliopiston kanssa? Mitä tukipalveluja? Miten organisoitu?
Onko teillä opetus-/koulutusyhteistyötä yliopiston/yliopistojen kanssa? Minkä yliopiston kanssa? Millaista koulutusta? Miten organisoitu? (esim. tutkintoon johtava koulutus, täydennyskoulutus)
Onko teillä tutkimus-, kehitys- tai innovaatiotoimintayhteistyötä yliopiston/yliopistojen kanssa? Minkä yliopiston kanssa? Millaista (esim. ala)? Miten organisoitu?
Onko teillä yhteistä henkilökuntaa yliopiston/yliopistojen kanssa? Minkä yliopiston kanssa? Yhteisen henkilökunnan määrä? Onko kyseessä esim. hallinto- tai opetus-/tutkimushenkilöstö? Miten organisoitu?
Onko teillä muuta yhteistyötä yliopistojen kanssa? Mitä?
Oletteko huomanneet yhteistyön esteitä? Millaisia? (esim. lainsäädäntö, hallinto, eri alojen erityispiirteet)
Millaista tutkimuslaitosyhteistyötä ammattikorkeakoulullanne on? Minkä tutkimuslaitoksen kanssa? Miten yhteistyö mahdollisesti tulee kehittymään?
Onko ammattikorkeakoulullanne sopimuspohjaista aineisto- tai laiteinfraa yhteiskäytössä yliopiston tai tutkimuslaitoksen kanssa?
Onko ammattikorkeakoulullanne yhteisiä yrityksiä tai omistuksia tutkimuslaitosten tai yliopistojen kanssa? (minkä yliopiston/ tutkimuslaitosten kanssa ja mitä?)
Onko ammattikorkeakoulullanne yhdessä yliopiston tai tutkimuslaitoksen kanssa yhteistyötä jonkin kolmannen osapuolen (esim. yritys, julkisen sektorin tai kolmannen sektorin toimija) kanssa?
Mainitkaa ammattikorkeakoulunne kannalta kolme keskeisintä alaa, joilla teette eniten korkeakoulu- ja tutkimuslaitosyhteistyötä.
Mainitkaa kolme alaa, joilla ammattikorkeakoulunne tekee vähiten korkeakoulu- ja tutkimuslaitosyhteistyötä.
Minkälaisia tulevaisuudensuunnitelmia teillä on korkeakoulu- ja tutkimuslaitosyhteistyön osalta?
Yhteistyö tulee tiivistymään erityisesti yliopiston painoaloilla ja infrastruktuuriyhteistyössä.

21 - 40 (yht. 51) | Edelliset 20 tulosta| Seuraavat 11 tulosta