Ohjaajakysely, syksy 2015

 

 A. Taustakysymykset

Annan luvan käyttää vastauksia tutkimustarkoituksessa.

 B. Tavallinen ryhmätapaamisesi. Miten usein ohjatessasi pyydät opiskelijoita tekemään tai teet itse seuraavia asioita.

Ei milloinkaan (1)
Joissain tapaamisissa (2)
Noin puolessa tapaamisista (3)
(Melkein) joka tapaamisessa (4)

1 2 3 4
1. Kannustan opiskelijaa puhumaan ja kuuntelen mitä hän sanoo.
2. Pyrin selvittämään opiskelijan tarpeet ja ohjaan häntä yksilöllisesti niiden mukaan.
3. Ohjaan siten, että opiskelijalla on mahdollisuus oivaltaa itse.
4. Olen kannustava ja pyrin löytämään jotain hyvää opiskelijan työskentelystä.
5. Käyn tervehtimässä opiskelijoita oma-aloitteisesti.
1 2 3 4
6. En anna yhden opiskelijan viedä liikaa aikaa muilta ja jaan huomioni.
7. Opastan opiskelijoita kurssimateriaalin pariin ja autan heitä sen lukemisessa.
8. Jos en tiedä vastausta, otan asioista selvää yhdessä opiskelijan kanssa.
9. Opetan opiskelutaitoja ja sitä kuinka matemaatikko ryhtyy ratkomaan kohtaamaansa ongelmaa.
10. Suhtaudun opiskelijoiden ongelmiin ja tunteenpurkauksiin myötätuntoisesti.
11. Jään murehtimaan opiskelijoiden ongelmia.
12. Kannustan opiskelijoita yhteistyöhön ja pohtimaan samaa tehtävää yhdessä.

 C. Näkemyksesi hyvästä (tehokkaasta) ohjauksesta

 1 (Täysin eri mieltä)...2...3...4...5 (Täysin samaa mieltä)

1 2 3 4 5
1. Opiskelijoiden arkiongelmat ja tulevaisuus ovat mielekäs konteksti heidän tietojensa kehittämiseen.
2. Ohjauksen tulisi rakentua sellaisten ongelmien ympärille, joihin on selkeät oikeat vastaukset ja sellaisten
ideoiden varaan, jotka useimmat oppilaat voivat omaksua nopeasti.
3. Miten paljon opiskelijat oppivat perustuu siihen, paljonko pohjatietoja heillä on. Sen vuoksi faktojen
opettaminen on niin tärkeää.
4. Tehokkaat/hyvät ohjaajat osoittavat oikean tavan ratkaista ongelma.
5. Roolini ohjaajana on tukea opiskelijoiden omaa tutkimista.
1 2 3 4 5
6. Opiskelijat oppivat parhaiten, kun he löytävät omin päin ratkaisuja ongelmiin.
7. Opiskelijoiden tulisi työskennellä käytännön ongelmien parissa itse.
8. Ohjaajan tulee ohjata oppilaita niin, että he voivat oivaltaa asioita itse.
9. Tukeakseen opiskelijan käsitteellistä ymmärtämistä ohjaaja vaihtelee tarvittaessa
opetusmenetelmiä (tilanteen mukaan).
10. Opiskelijoiden tulisi työskennellä pienryhmissä yhdessä selittäen muotoutumassa
olevia ideoitaan ja kuuntelemalla toisten opiskelijoiden ideoita.
1 2 3 4 5
11. Ajattelun ja päättelyn prosessit ovat tärkeämpiä kuin tietyt kurssin sisällöt.
12. Useimmat aktiviteetit edellyttävät aiemman tiedon ja taitojen käyttämistä uusin tavoin.
13. Ohjaajan tulee korostaa muissa aineissa opittujen tietojen ja taitojen käyttöä oppiaineen
kysymyksiä käsitellessä ja niihin kuuluvia ongelmia ratkoessa.
14. Opiskelija ja ohjaaja laativat yhdessä arvioinnin kriteerit ja/tai välineet.
15. Arviointiin pitää sisältyä käytännöllisiä ongelmia, projekteja ja tutkimustehtäviä.
16. Yleensä tehokas oppiminen edellyttää hiljaista luokkaa.

 D. Mieti ja kirjoita opettajaa kuvaava metafora. Kirjoita lyhyt selitys käyttämällesi vertaukselle.

 E. Muita kommenttejani kyselyyn liittyen

Tietojen lähetys

Lomake on nyt valmis, kiitos vastauksistasi ja palautteesta!