Undersökning om utvärdering utan vitsord, medicine studerande, våren 2025

Läkarutbildningen övergår till utvärdering utan vitsord (godkänd/underkänd) läsåret 2024–2025. Forskningsprojektet Styrkan och utmaningarna med utvärderingutan vitsord undersöker effekterna av bedömningen på lärande, studenters välbefinnande samt bedömningens transparens och rättvisa.

 

Uppgifterna samlas in via en elektronisk enkät. Ansvarig för undersökningen är pedagogiska universitetslektorerna vid Medicinska fakulteten, Eeva Pyörälä (eeva.pyorala@helsinki.fi) och Milla Räisänen (milla.raisanen@helsinki.fi).

 

Att svara på enkäten är frivilligt och anonymt. Svaren behandlas, analyseras och rapporteras konfidentiellt, så att enstaka svaranden inte kan identifieras. Att besvara enkäten tar cirka 10–15 minuter. Tietosuojailmoitus.pdf

 

 Forskningstillstånd

Jag ger min tillåtelse att använda mina svar på denna enkät i undersökningen om bedömning utan vitsord.
Ja Nej
Tillåtelse

 Bakgrundsinformation

Ålder
Välj:
Kön
Välj:
Utbildningsprogram
Välj:
Årskurs
Välj:
Har du tidigare universitetsstudier?
Nej Ja
Tidigare studier

 Din uppfattning om användning av numeriska betyg (0-5)

Har du genomfört kurser som utför utvärdering utan vitsord?
Välj:
Välj det alternativ som ligger närmast din egen uppfattning bland följande:
När jag gör kursuppgifter känner jag mig pressad över vilket betyg jag ska få.
Vitsord stöder mig i att uppnå en hög kompetensnivå.
Vitsorden beskriver min prestation på kurserna väl.
Numeriska betyg motiverar mig att lära.
Kursernas vitsord är inte ett rättvist sätt att bedöma inlärning.
Om en kurs har numeriska betyg kan det göra mig extra stressad.
Om en kurs har numeriska betyg kan det göra att jag känner mig utmattad.
Kursbetyg ökar konkurrensen mellan studenterna.
Kursbetyg är en bra indikator på kompetens i arbetslivet.
Vitsord på studieprestationer kan avskaffas om studenter på annat sätt
får information om sin kompetensnivå.
Läkarutbildningen övergår till utvärdering utan vitsord. Vad tycker du om bedömningen "godkänd/underkänd"?
Godkänd/underkänd bedömning är ett rättvist sätt att bedöma lärande.
Godkänd/underkänd bedömning motiverar mig att lära.
Godkänd/underkänd bedömning återspeglar inte korrekt min prestation på kursen.
Godkänd/underkänd bedömning återspeglar inte studerandes kompetens.
Godkänd/underkänd bedömning minskar konkurrensen mellan studerande.

 Min uppfattning om studier och inlärning

Tänk på dina nuvarande studier och ange din åsikt om följande påståenden.
När jag studerar är jag full av energi.
När jag arbetar med mina studier glömmer jag allt omkring mig.
Jag känner mig motvillig i mina studier och funderar ofta på att sluta.
Tiden verkar flyga iväg när jag studerar.
Jag känner att jag tappar intresset för att studera.
Att studera är väldigt meningsfullt för mig.
Jag sover ofta dåligt på grund av olika saker som gäller mina studier.
Studietrycket påverkar mina nära relationer negativt.
När jag studerar känner jag mig energisk.
Jag känner mig överväldigad av den stora arbetsbelastningen i mina studier.
Studierna inspirerar mig.
Jag oroar mig mycket för mina studier även på fritiden.
Jag har ofta känslor av otillräcklighet i mina studier.
Jag undrar hela tiden om mina studier spelar någon roll.
Jag är exalterad över att studera.
När jag vaknar på morgonen känns det bra att gå och studera.
Tidigare förväntade jag mig att uppnå mycket mer i mina studier än vad jag gör nu.
Jag är fördjupad i mina studier.
Fundera över dina nuvarande studier och dela din åsikt om påståendena nedan
Att lära mig ny kunskap är ett viktigt mål för mig på universitetet.
Jag försöker klara mina studier med minsta möjliga ansträngning.
Mitt mål är att nå framgång på universitetet.
Jag studerar för att lära mig nya saker.
Jag känner att jag har uppnått mina mål när jag får bättre resultat eller betyg än andra studenter.
Jag försöker göra bara de obligatoriska uppgifterna kopplade till mina studier och inget mer.
Det är viktigt för mig att få bra betyg.
Ett viktigt mål för mig i studierna är att lära mig så mycket som möjligt.
Mitt mål är att prestera väl i mina studier.
Det är viktigt för mig att andra ser mig som kapabel och kunnig.
Jag är nöjd om jag inte behöver anstränga mig mycket för mina studier.

 Din uppfattning om bedömnings- och responspraxis inom din utbildning

Välj det alternativ som bäst stämmer överens med din egen uppfattning baserat på dina studier hittills.
Kriterierna för kursutvärdering är lättillgängliga för mig.
Jag får tillräcklig information om kursens grunder för godkänd/icke godkänd prestation.
Kursbedömningar stöder mig i mitt lärande.
Mängden material (t.ex. skriftligt) som studeras i kurserna är lämplig.
Jag får tillräcklig respons på utveckling av min kompetens genom kursutvärderingar.
Jag får muntlig respons från lärare om utveckling av mina färdigheter.
Jag får skriftlig respons från lärare på kursuppgifter.
Bedömningskriterierna används konsekvent i kurser.
Kursuppgifter bedöms opartiskt.

 Kontaktinformation

Tack för att du svarar!

Om du har några frågor svarar vi gärna på dem.

Eeva Pyörälä, Docent i universitetspedagogik, PhD, MME, Äldre universitetslektor i pedagogik, Helsingfors Universitets Centrum för Universitetspedagogik, Mejlans Campus, eeva.pyorala@helsinki.fi, tel. 050-3491553

Milla Räisänen, PhD, Universitetslektor i pedagogik, Helsingfors Universitets Centrum för Universitetspedagogik, Mejlans Campus, milla.raisanen@helsinki.fi

Kom ihåg att klicka på spara i slutet av formuläret längst ner på elektroniska formuläret!

Tietojen lähetys

 

 

© Eduix Oy