Arvosanaton arviointi -kysely, lääketieteen opiskelijat, kevät 2025

Lääketieteen koulutusohjelmassa siirrytään lukuvuonna 2024–2025 arvosanattomaan arviointiin (hyväksytty/hylätty). Tutkimushanke "Arvosanattoman arvioinnin voima ja haasteet" tutkii arvioinnin vaikutuksia oppimiseen, opiskelijoiden hyvinvointiin sekä arvioinnin läpinäkyvyyttä ja oikeudenmukaisuutta.

 

Aineisto kerätään sähköisellä kyselyllä. Kyselystä vastaavat pedagogiset yliopistonlehtorit, lääketieteellisessä tiedekunnassa Eeva Pyörälä (eeva.pyorala@helsinki.fi) ja Milla Räisänen (milla.raisanen@helsinki.fi).

 

Kyselyyn osallistuminen on vapaaehtoista. Siinä ei kerätä vastaajien henkilötunnisteita. Tutkimusaineisto käsitellään ja raportoidaan ehdottoman luottamuksellisesti. Kyselyyn vastaaminen kestää noin 10-15 minuuttia. Tietosuojailmoitus.pdf

 

 Tutkimuslupa

Annan luvan käyttää tämän kyselyn vastauksia arvosanatonta arviointia koskevassa tutkimuksessa
Kyllä Ei
Lupa

 Taustatiedot

Ikä
Valitse
Sukupuoli
Valitse
Koulutusohjelma
Valitse
Vuosikurssi
Valitse
Onko sinulla aikaisempia korkeakouluopintoja
Ei Kyllä
Aikaisemmat opinnot

 Käsityksesi arvosanoista (numeerisen 0-5 arvosanojen käytöstä)

Oletko suorittanut opintojaksoja, joilla on käytössä arvosanaton arviointi
Valitse
Valitse seuraavista vaihtoehdoista omaa mielipidettäsi lähinnä oleva.
Kurssitehtäviä/suorituksia tehdessäni koen painetta siitä, minkä arvosanan tulen saamaan.
Arvosanat tukevat minua saavuttamaan hyvän osaamisen tason
Arvosanat kuvaavat hyvin suoriutumistani opintojaksoilla
Numeeriset arvosanat motivoivat minua oppimaan
Kurssien arvosanat eivät ole oikeudenmukainen tapa arvioida oppimista
Jos kurssilla on numeerinen arvosana, se voi aiheuttaa minulle ylimääräistä stressiä
Jos kurssilla on numeerinen arvosana, se voi aiheuttaa minulle uupumista
Kurssien arvosanat lisäävät kilpailua opiskelijoiden välillä
Kurssien arvosanat heijastavat hyvin osaamista työelämässä
Opintosuoritusten arvosanoista voi luopua,
jos opiskelijat muuten saavat tiedon osaamisensa tasosta
Lääketieteen koulutusohjelmassa siirrytään arvosanattomaan arviointiin. Mitä mieltä olet hyväksytty/hylätty-arvioinnista?
Hyväksytty/hylätty-arviointi on oikeudenmukainen tapa arvioida oppimista.
Hyväksytty/hylätty-arviointi motivoi minua oppimaan.
Hyväksytty/hylätty-arviointi ei kuvaa hyvin suoriutumistani opintojaksosta.
Hyväksytty/hylätty-arviointi ei tuo esiin opiskelijoiden osaamista.
Hyväksytty/hylätty-arviointi vähentää opiskelijoiden välistä kilpailua.

 Käsitykseni opiskelusta ja oppimisesta

Mieti tämänhetkistä opiskeluasi ja ilmoita kantasi alla oleviin väittämiin
Opiskellessani olen täynnä energiaa.
Kun työskentelen opintojeni parissa, unohdan kaiken ympäriltäni.
Tunnen itseni haluttomaksi opinnoissani ja ajattelen usein lopettaa opiskelun.
Aika tuntuu lentävän siivillä, kun opiskelen.
Minusta tuntuu, että olen menettämässä kiinnostukseni opiskelua kohtaan.
Opiskelu on minulle hyvin merkityksellistä.
Nukun usein huonosti erilaisten opiskeluasioiden takia.
Opiskelujen paine aiheuttaa ongelmia läheisissä ihmissuhteissani.
Opiskellessani tunnen itseni tarmokkaaksi.
Tunnen hukkuvani opintoihini liittyvään työmäärään.
Opiskelu inspiroi minua.
Murehdin opiskeluasioita paljon myös vapaa-aikana.
Minulla on usein riittämättömyyden tunteita opinnoissani.
Pohdin alituiseen, onko opiskelullani merkitystä.
Olen innoissani opiskelusta.
Kun herään aamulla, minusta tuntuu hyvältä lähteä opiskelemaan.
Ennen odotin saavani opinnoissani paljon enemmän aikaan kuin nyt.
Olen uppoutunut opiskeluuni.
Mieti tämänhetkistä opiskeluasi ja ilmoita kantasi alla oleviin väittämiin
Uuden tiedon oppiminen on minulle tärkeä tavoite yliopistossa.
Yritän selvitä opiskelusta mahdollisimman vähällä työllä.
Tavoitteeni on menestyä yliopistossa.
Opiskelen oppiakseni uusia asioita.
Tunnen saavuttaneeni tavoitteeni, kun saan parempia tuloksia tai arvosanoja kuin muut opiskelijat.
Pyrin tekemään vain pakolliset opiskelutehtäviin liittyvät asiat, enkä yhtään enempää.
Minulle on tärkeää, että saan hyviä arvosanoja.
Minulle tärkeä tavoite opiskelussa on oppia mahdollisimman paljon.
Tavoitteeni on menestyä opinnoissani hyvin.
Minulle on tärkeää, että muut pitävät minua kyvykkäänä ja osaavana.
Olen tyytyväinen, jos minun ei tarvitse tehdä paljon töitä opintojeni eteen.

 Käsityksesi koulutusohjelmasi arviointi- ja palautekäytännöistä

Valitse seuraavista vaihtoehdoista omaa mielipidettäsi lähinnä oleva vaihtoehto tähänastisten opintojesi perusteella
Kurssien arviointikriteerit ovat hyvin saatavillani
Saan riittävästi tietoa kurssien hyväksymis/hylkäämisperusteista
Kurssien arvioinnit tukevat oppimistani
Kursseilla opiskeltavan materiaalin (kirjallinen ym.) määrä on sopiva
Saan kurssien arviointien avulla riittävästi palautetta osaamiseni kehityksestä
Saan opettajilta suullista palautetta osaamiseni kehityksestä
Saan opettajilta kirjallista palautetta kurssitehtävistä
Kursseilla arviointikriteereitä käytetään johdonmukaisesti
Kursseilla opintosuoritukset arvioidaan puolueettomasti

 Yhteystiedot

Kiitos siitä, että vastasit!

Jos sinulla on kysyttävää, vastaamme mielellämme kysymyksiisi

Eeva Pyörälä, Yliopistopedagogiikan dosentti, FT, MME, Vanhempi pedagoginen yliopistonlehtori, Helsingin yliopiston yliopistopedagogiikan keskus, Meilahden kampus, eeva.pyorala@helsinki.fi, puh. 050-3491553

Milla Räisänen, KT, Pedagoginen yliopistonlehtori, Helsingin yliopiston yliopistopedagogiikan keskus, Meilahden kampus, milla.raisanen@helsinki.fi

Muista painaa Tallenna -kohtaa lomakkeen lopussa nettisivun alareunassa!

Tietojen lähetys

 

 

© Eduix Oy