JavaScriptin tulee olla päällä. This page requires JavaScript. Den sida kräver JavaScript.
En övergripande bedömning av undervisningsförmågan görs på basis av denna redogörelse och undervisningsprovet. Beskriv dina undervisningsmeriter omsorgsfullt och så detaljerat som möjligt. Om det saknas uppgifter på någon av punkterna, utgår man i bedömningen från att du inte har meriter inom det området. De uppgifter som presenteras i redogörelsen ska vid behov kunna styrkas.
Du kan antingen skriva in dina svar direkt i fälten nedan eller först skriva dem med ett ordbehandlingsprogram (t.ex. Word) och sedan kopiera texten och klistra in den i fältet. Observera dock att varje fält har en teckenbegränsning på 3 000 tecken. När du är färdig skickar du formuläret genom att klicka på knappen ”Tallenna” (Spara) längst ned. Du kan också mellanspara formuläret.
1) Beskriv din pedagogiska grundsyn. 2) Ange också de pedagogiska utbildningar du har gått, deras omfattning (studiepoäng/timmar), samt vilket år och var de genomförts. Till exempel:
– Grundstudier i universitetspedagogik, 15 sp, 2000, Helsingfors universitet – Pedagogiska studier för lärare, 60 sp, 2002, Helsingfors universitet– Teacher training, 3 cr, 2003, University of Manchester
Observera att svaret inte får vara längre än 3 000 tecken.
a) Ange din erfarenhet av att undervisa på olika nivåer av universitetsutbildningen (kandidat, magister, doktorand): din befattning, vetenskapsområdet, universitetets/läroanstaltens namn, tidsperioden, antalet undervisningstimmar eller kursernas omfattning (t.ex. 5 sp) och antal samt undervisningsspråket. Till exempel:– Universitetslektor, finska språket, Helsingfors universitet, 1.1.2016–31.12.2018, 300 h/år ELLER 3 kurser (5 sp), kursernas namn och nivå, finska.– Timlärare, allmän litteraturvetenskap, öppna universitetet vid Jyväskylä universitet, 1.3.2017–30.5.2017, 56 h, finska och svenska.
b) Beskriv hur du har använt dig av och utvecklat olika slags teknologi i din undervisning.Observera att svaret inte får vara längre än 3 000 tecken.
c) Beskriv de undervisnings- och bedömningsmetoder du använt samt hur du har utvecklat din undervisning och använt dig av respons när du har utvecklat undervisningen.
a) Beskriv här din medverkan i doktorsutbildning. Till exempel:– Ledare för ett doktorandprogram eller medlem i en ledningsgrupp – Undervisning i ett doktorandprogram – Antalet färdigställda doktorsavhandlingar som du har handlett samt din roll som första eller andra handledare eller medlem av en handledargrupp – Antalet doktorsavhandlingar under arbete som du är handledare för samt din roll som första eller andra handledare eller medlem av en handledargrupp – Nationellt och internationellt samarbete inom doktorsutbildning
b) Ange antalet färdigställda kandidat- och pro gradu-avhandlingar som du har handlett (uppge inte studenternas namn). Till exempel:
– Kandidatavhandlingar 5 st. 2012–2013, Helsingfors universitet– Pro gradu-avhandlingar 10 st. 2014–2015, Åbo universitet
Ange här de inhemska och internationella läromedel på högskolenivå som du har producerat (t.ex. kursböcker, läroböcker, digitalt undervisningsmaterial och digitala lärmiljöer). Berätta också var undervisningsmaterialet är i bruk.
Ange här dina övriga meriter inom verksamheten som lärare. Till exempel:– Ledare för ett utbildningsprogram, medlem i en ledningsgrupp– Medverkan i utarbetande av styrdokument för undervisningen (undervisningsplaner, studentantagning m.m.)– Expertuppdrag som anknyter till undervisning (pedagogiska nämnden m.m.)– Arbetsgrupper för undervisningsutveckling på universitetsnivå, nationellt och internationellt– Projekt för utveckling av undervisningen– Hedersomnämnanden och priser för undervisning– Andra undervisningsmeriterObservera att svaret inte får vara längre än 3 000 tecken.
Ange här dina tidigare undervisningsprov och bedömningen av dem.
– Vilken befattning undervisningsprovet gällde– Undervisningsprovets vitsord– Ort och datum